روشهای کسب اطلاعات در ابعاد نانو
اجزای سازنده مواد و نیروی بین آنها
برای درک از اجزای طبیعت باید به این نکته توجه کرد که اتمها بلوکهای سازنده مواد هستند و هر ماده از اتمهای خاص تشکیل شده که وقتی در کنار یکدیگر قرار میگیرند مولکولها را شکل میدهند، تعداد این اتمها محدود است (بیش از صد نوع اتم) ولی وقتی کنار هم قرار میگیرند صدها هزار مولکول که هر کدام خواص متفاوتی دارند را تشکیل میدهند.مشاهده مولکولها با استفاده از میکروسکوپ
میکروسکوپی که شما در مدرسه از آن استفاده میکنید تا سلولهای موجودات زنده را مشاهده کنید بسیار ساده است و برای مشاهده دنیای نانو کارآمد نیست. امروزه انواع گوناگونی میکروسکوپ وجود دارد که قادر است اطلاعات مفیدی از ابعاد نانو به ما بدهد. هر کدام از این دستگاهها پیچیدگی خود را دارند و از ترفندهای مختلفی بهره میگیرند تا از ابعاد ریز و در حد و اندازه مولکولها به ما اطلاعات بدهند.میکروسکوپ نیروی اتمی AFM :
این نوع میکروسکوپ نیروی اتمی شباهت زیادی به کابلهای اقیانوسشناسهای قدیمی و کهنه کار دارد. یک جورهایی نیز شبیه دستگاه گرامافون از یک سوزن بسیار نوک تیز تشکیل شده که این سوزن روی سطح لوح در شیارهای آن حرکت میکند و پستی - بلندی های سطح را به صدا تبدیل میکند.و اما وظیفه میکروسکوپ نیروی اتمی چیست؟
میدانیم که تمامی اجسام هراندازه هم که به ظاهر صاف و صیقلی باشند، باز هم در سطح خود دارای پستی و بلندی و ناصافیهایی هستند. به عنوان مثال سطح شیشه بسیار بسیار صاف و صیقلی به نظر میرسد، اما اگر در مقیاس خیلی کوچک به آن نگاه کنیم، خواهیم دید که سطح شیشه پر از ناصافیها یا به عبارتی "دست انداز" است. کار میکروسکوپ نیروی اتمی نشاندادن این ناصافیها و اندازهگیری عمق آنهاست. ثبت چگونگی قرارگیری و نشان دادن عمق و ارتفاعِ پستی و بلندیها در یک سطح خاص از ماده را "توپوگرافی" مینامند.میکروسکوپ پیمایشگر الکترونی SEM :
در میکروسکوپ نیروی اتمی یک انبرک با نوک بسیار حساس روی سطح حرکت میکرد و اطلاعات مورد نیاز را از ابعاد نانومتری به ما میداد. حال اگر به جای نوک و انبرک از الکترون استفاده کنیم میکروسکوپ پیمایشگر الکترونی ساختهایم.میکروسکوپ انتقال الکترونی TEM :
در میکروسکوپِ SEM الکترون اولیه پس از شلیک به سطح نمونه برخورد میکرد و الکترون ثانویه از همان سطح نمونه خارج میشد و به سمت صفحه مثبت میرفت و تبدیل به سیگنال میشد. در واقع در آن میکروسکوپ، نمونه مانند یک آینه عمل میکرد که الکترونهای ثانویه از همان سطحی خارج میشد که الکترونهای اولیه وارد شده بودند (فقط با زاویه متفاوت).میکروسکوپ پیمایشگر تونلی STM :
اگر بخواهید از سطح صلبی تصویر برداری کنید که الکتریسیته را عبور میدهد لازم است تا از میکروسکوپ پیمایشگر تونلی استفاده کنید. این میکروسکوپها شباهت زیادی به میکروسکوپهای نیروی اتمی (AFM) دارند در این میکروسکوپها از نوعی جریان الکتریسته استفاده میشود که زمانیکه نوک در مجاورت سطح رسانا و در فاصله یک نانومتری از آن حرکت میکند، برقرار میشود. در این زمان جریان شروع به انتقال از سطح به نوک میکند. توجه داشته باشید که بین نوک و سطح فاصله وجود دارد و الکترونها از یک سد انرژی عبور میکنند (به این فرآیند اصطلاحاً تونل زنی گفته میشود) در حین تونل زنی اگر جریان ثابت باشد تغییرات فاصله نوک تا نمونه اطلاعات سطح را به ما میدهد. اگر هم فاصله نوک و نمونه را ثابت نگه داریم تغییرات جریان تونل زنی اطلاعات سطح را به ما خواهد داد. اینکه از کدم مد یا حالت استفاده کنیم به شرایط نمونه و خواستههای ما ربط دارد. معمولاً در حالتی که سطح نمونه نامنظم باشد از مد جریان ثابت استفاده میشود و زمان بیشتری را به نسبت مد ارتفاع ثابت لازم دارد.میکروسکوپها و جایزه نوبل
نخستین میکروسکوپ پیمایشگر الکترونی (SEM) در سال 1942 میلادی عرضه شدند و شکل امروزی آن اولین بار در سال 1965 میلادی وارد بازار شدند. میکروسکوپ پیمایشگر تونلی نیز در سال 1981 در آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت IBM اختراع شد و مخترعان STM در سال 1986 همراه با ارنست روسکا که از جوانی روی میکروسکوپهای الکترونی کار میکرد برنده جایزه نوبل فیزیک شدند.
سیم های نانومقیاس
نانوسیم چیست؟
شاید هنوز ساخت تراشههای کامپیوتری که برای ایجاد سرعت محاسباتی بالا به جای جریان الکتریسیته از نور استفاده میکنند، تشخیص انواع سرطان و سایر بیماریهای پیچیده فقط با گرفتن یک قطره خون، بهبود و اصلاح کارتهای هوشمند و نمایشگرهای LCD ؛ تنها یک رویا برایمان باشد و این مسائل را غیر واقعی جلوه دهد اما محققین آینده قادر خواهند بود تمام این رویاها را به حقیقت تبدیل کنند و دنیایی جدید از ارتباطات و تکنولوژی را بواسطه معجزه نانوسیمها به ارمغان آورند.انواع نانوسیمها:
1. نانوسیمهای فلزی: این نانوساختارها به دلیل خواص ویژهای که دارند نویدبخش کارایی زیادی در قطعات الکترونیکیاند.نمونهای از نانوسیمهای سیلیکونی
روشهای
ساخت نانوسیمها:
کاربردهای نانوسیم:
کاربرد نانوسیم در تشخیص بیماریها: از نانوسیم هایی که از مواد مورداستفاده در تراشه رایانههای امروزی مثل سیلیکون و نیترید گالیون ساخته شده است میتوان برای تشخیص بیماریها استفاده کرد . شاید بپرسید ابزار رایانهها چه ارتباطی به تشخیص بیماری و بدن انسان دارد ، بدن انسان نیز همانند یک رایانه باید حسگرهایی داشته باشد که بتواند در صورت بروز مشکل و خطا و یا وجود مواد سمی به ابزارهای هشداردهنده خارجی اخطار دهد و درصدد رفع آن برآید همانند یک رایانه که اگر مسیری اشتباه را در آن اجرا کنید و یا ویروسی در آن پیدا شود پیغام (ERROR) میدهد اما این کار چگونه امکان پذیر است؟!فناوری نانو و خودرو های امروز
نانوکامپوزیت ها
مواد کامپوزیتی مواد مهندسی ای هستند که از دو یا چند جزء تشکیل شده اند به گونه ای که این مواد مجزا و در مقیاس ماکروسکوپی قابل تشخیص هستند. کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس(زمینه) و تقویت کننده(پرکننده) تشکیل شده است. ماتریکس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد و تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار میگردد.اثر نیلوفری و کاربرد آن در ساخت سطوح خود تمیز شونده
یکی از شناخته شده ترین مزیت های فناوری نانو اثر نیلوفری ست که سطوح خود تمیز شونده را امکان پذیر می سازد. به سبب ساختار بسیار صاف و یکنواخت سطح گل نیلوفر، قطرات آب و گرد غبار از روی گلبرگ ها می لغزند بی آنکه اثری روی آنها به جای گذارند.شیشه های نوین با توانایی بازتاب پرتو فروسرخ
نمونه ای دیگر از کاربرد های نانوفناوری در صنعت شیشه خودرو، شیشه هایی با قابلیت بازتاب پرتو فروسرخ نور خورشید می باشد. به این گونه که یک لایه بسیار نازک از نانوذرات بین دو لایه ی شیشه قرار گرفته اند که وظیفه آنها بازتاباندن پرتو فرو سرخ نور خورشید و در نتیجه جلوگیری از گرم شدن زیاد داخل خودرو می باشد.مبدل های کاتالیستی
همانطور که می دانید اگر احتراق به طور کامل و ایده آل رخ دهد خروجیهای حاصل از آن، آب، نیتروژن (N2) و دی اکسید کربن (CO2) می باشد و اگر احتراق در شرایط ایده آل رخ ندهد مثلا برای احتراق هوای مناسب وجود نداشته و.... در اینصورت خروجیهای حاصل از احتراق، گازهای زیان آوری همچون مونو اکسید کربن (CO)، گروه گازهای (NOx) و هیدروکربنهای نسوخته (CH) می باشند. وظیفه مبدل کاتالیستی که در مسیر گازهای خروجی از موتور قرار می گیرد این است که گازهای فوق را به گازهای بی خطر تبدیل کند.فناوری نانو و محیط زیست
نانوحسگرها
نانوحسگر وسیلهای است بسیار ریز که قادر به شناسایی و ارائه پاسخ به محرکهای فیزیکی در مقیاس یک نانومتر است. نانوحسگرها کاربردهای متعددی در علوم مختلف ازجمله محیط زیست یافتهاند که در ادامه به چند مورد اشاره خواهد شد.آلودگی هوا
یکی از نیازهای مهم و اساسی در ارتباط با کنترل آلودگی محیطزیست، پایش مستمر آلودگی هواست. با استفاده از نانوحسگرها پیشرفت موثری در زمینه کنترل آلودگی هوإ؛ ّّ= صورت گرفت. با اختراع اولین نمونههای غبار هوشمند، تولید این گونه حسگرها به مرحله کاربرد علمی نزدیک شد. هدف اصلی از ساخت غبارهای هوشمند، تولید مجموعهای از حسگرهای پیشرفته به صورت نانو رایانههای بسیار سبک است. این نانوحسگرها به راحتی ساعتها در هوا معلق باقی میمانند. این ذرات بسیار ریز از سیلیکون ساخته میشوند و میتوانند از طریق بیسیم موجود در خود، اطلاعات جمعآوری شده را به یک پایگاه مرکزی ارسال کنند. سرعت انتقال اطلاعات در نمونههای اولیه حدود یک کیلوبایت در ثانیه است.نشت گازهای مهلک
نشت گازهای مهلک یکی از خطرات روزمره زندگی صنعتی است. متاسفانه هشداردهندههای موجود در صنعت اغلب بسیار دیر موفق به شناسایی این گونه گازهای نشتی میشوند. این نوع حسگرها از نانوتیوبهای تک لایه به ضخامت حدود یک نانومتر ساخته شدهاند و میتوانند مولکولهای گازهای سمی را جذب کنند. آنها همچنین قادر به شناسایی تعداد معدودی از مولکولهای گازهای مهلک در محیط هستند. محققان مدعیاند که این حسگرها برای شناسایی به هنگام گازهای بیوشیمیایی جنگی، آلایندههای هوا و حتی مولکولهای آلی موجود در فضا کاربرد خواهند داشت.نانوفیلترها
یکی دیگر از کاربردهای مهم فناوری نانو در محیط زیست، استفاده از نانوفیلترها در تصفیه آب و پساب است. غشای مورد استفاده در فرایند نانوفیلتراسیون معمولا مولکولهای بزرگ را دفع میکند و در مقایسه با روشهای دیگر قادرند با صرف انرژی کمتر آب چاهها یا آبهای سطحی را نیز به خوبی تصفیه کنند. این فرایند قادر است انواع باکتریها، ویروسها، آفتکشها، آلایندههایی با منشا آلی و املاح کلسیم و منیزیم را از آب جدا کند. نظر به این که در فرایند نانوفیلتراسیون از هیچ ماده شیمیایی برای سختیگیری آب استفاده نمیشود، بنابراین اثرات منفی زیستمحیطی آن به مراتب کمتر از روشهای شیمیایی معمول است.نانوپلیمرهای متخلخل
هنگامی که آلایندههای آلی آب گریز از طریق آب وارد خاک میشوند، به راحتی توسط ذرات جامد غیرمحلول در آب جذب و از آب جدا میشوند. پدیده جذب و دفع این گونه آلایندهها از آب به خاک و از خاک به هوا بسیار پیچیده است و به عوامل متعددی از قبیل حلالیت در آب، آب موجود در شبکه خاک و رقابت اجزای مختلف خاک برای جذب این ذرات بستگی دارد. هنگامی که بیش از یک مولکول آب گریز در محیط وجود داشته باشد، مولکولهای آلاینده به جسمی متصل میشوند که از لحاظ شیمیایی بیشترین شباهت را به آنها داشته باشد. به همین دلیل نانوپلیمرهای متخلخل که شباهت زیادی به مولکولهای مواد آلاینده دارند، مناسبترین وسیله برای جداسازی این نوع آلایندههای آلی از آب و خاک به شمار میروند. به طور کلی کاربردهای زیستمحیطی این نانوساختارها عبارتند از:کاتالیستهای زیست محیطی
از زمینههای دیگر کاربردهای مواد نانوساختاری، استفاده از آنها به عنوان کاتالیزورهای زیست محیطی برای تصفیه خروجی اگزوز اتومبیلها و پالایش آب و هواست. کاتالیزورهای رایج که اغلب پایه پلاتین دارند، اگرچه راندمانشان کافی است، اما بسیار گران قیمتاند. به همین جهت کاتالیزورهای نانوساختاری به عنوان جایگزین ارزان قیمت کاتالیزورهای یاد شده مورد توجه قرار گرفتهاند.پلیمرهای زیستی
از نانوساختارهایی مثل پلیمرهای زیستی میتوان برای تولید تراشههای الکترونیکی استفاده کرد. طبق اطلاعات موجود، برای تولید هر گرم ریزتراشه ۳۲ مگابایتی، به مصرف ۸۵ گرم سوخت فسیلی و مواد شیمیایی و ۱۶ کیلوگرم آب نیاز است. با استفاده از فرایندهای نانو میتوان شیوه مرسوم در تولید تراشههای نیمه هادی را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید. علاوه بر این، استفاده از فناوری نانو منجر به تولید مواد بی خطر به جای مواد سمی میشود.نانوفیلترها
الکلهایی مانند اتانول به عنوان حلال یا ماده پاککننده به وفور در صنایع مورد استفاده قرار میگیرند. این مواد در حین مصرف مقادیر زیادی از ناخالصیهای مختلف را به خود جذب میکنند. با توجه به این که دور ریختن آنها پس از مصرف، اثرات زیانباری بر محیطزیست دارد، باید برای استفاده مجدد تصفیه شوند. روشهای متداول از قبیل تقطیر، ضمن آلوده کردن محیط زیست انرژی زیادی را تلف میکنند. استفاده از نانوفیلترها گام موثری در حفاظت محیط زیست و صرفهجویی انرژی در این زمینه است.نانوپوششها
پوششهای نانوساختاری پیشرفته به خوبی بر سطوح مختلف از قبیل فلزات، شیشه، سرامیک و پلاستیک میچسبند و تنها چند میکرون ضخامت دارند، ویژگی بارز این نانوپوششگرها خاصیت ضدخوردگی آنهاست که کاربرد پوششی آنها را در فلزات سبک از قبیل آلومینیم و منیزیم افزایش داده است. پوششهای یاد شده، در مقابل حرارت بسیار مقاومند و میتوانند دما را تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد تحمل کنند. استفاده از این نوع پوششگرها منجر به کاهش خوردگی فلزات میشود و در نهایت، محیط زیست را با کاهش میزان مصرف مواد خام حفظ خواهد کرد.نانوپودرها
نانوپودرها موادی به شدت فعالاند که در دمای پایین ذوب یا آلیاژ میشوند. این پودرها در فرایندهای قالبگیری تزریقی و پوشش دادن سطوح مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. نوعی از پودرهای نانوساختاری یاد شده که حاوی ذرات ریز آلومینیوم است، در صورت افزوده شدن به سوختهای جامد موشکها شدت سوختن آنها را تا دو برابر افزایش میدهد. اضافه کردن این پودر به نفت سفید باعث تسریع در احتراق آن و درنتیجه کاهش تولید آلایندههای مختلف میشود.نانو تکنولو ژی و کشاورزی
مقدمه:
نانوتکنولوژی به عنوان یک فناوری قدرتمند نوین، توانایی ایجاد انقلاب و تحولات عظیم را در سیستم تامین مواد غذایی و کشاورزی ایالت متحده آمریکا و در گستره جهانی دارد. نانوتکنولوژی قادر است که ابزارهای جدیدی را برای استفاده در بیولوژی مولکولی و سلولی و همچنین تولید مواد جدیدی، برای شناسایی اجرام بیماری زا معرفی نماید و بنابراین چندین دیدگاه مختلف در نانوتکنولوژی وجود دارد که می تواند در علوم کشاورزی و صنایع غذایی، کاربرد داشته باشد.علم نانوتکنولوژی چیست؟
انجمن ملی نوبنیاد نانوتکنولوژی که یک نهاد دولتی در کشور امریکا می باشد ، واژه نانوتکنولوژی را چنین توصیف می کند: "تحقیق و توسعه هدفمند، برای درک و دستکاری و اندازه گیریها مورد نیاز در سطح موادی با ابعاد در حد اتم"، مولکول و سوپرمولکولها را نانوتکنولوژی می گویند. این مفهوم با واحدهایی از یک تا صد نانومتر، همبستگی دارد. دراین مقیاس خصوصیات فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی مواد تفاوت اساسی با یکدیگر دارند و غالبا اعمال غیر قابل انتظار از آنها مشاهده می شود. در سیستم کشاورزی امروزی، اگردامی مبتلا به یک بیماری خاص شود، می توان چند روز و حتی چند هفته یا چند ماه قبل علائم نامحسوس بیماری را شناسایی کنند و قبل از انتشار و مرگ و میر کل گله، دامدار را برای اخذ تصمیمات مدیریتی و پیشگیری کننده آگاه کند و بنابراین می توان نسبت به مقابله با آن بیماری اقدام نماید.کاربردهای نانوتکنولوژی در علوم دامی
سلامتی دامهای اهلی از جمله مسائلی است که با اقتصاد دامداریها در ارتباط می باشد. یک دامپزشک می نویسد که "علم نانوتکنولوژی توانایی و پتانسیل بالقوه ای بر روی رهیافتهای آتی دامپزشکی و درمان دامهای اهلی خواهد داشت". تامین اقلام غذایی برای دامهای اهلی همواره با افزایش هزینه و نیاز به مراقبتهای خاص دامپزشکی و تجویز دارو و واکسن همراه بوده است و نانوتکنولوژی توانایی ارائه راهکارهای مناسب برای حل این معضلات را دارد.سیستمهای سنتیتیک آزاد کننده مواد داروئی
امروزه مصرف آنتی بیوتیکها، واکسنها، پروبیوتیکها و عمده داروها از طریق وارد کردن آنها از راه غذا یا آب دامها و یا از راه تزریق عضلانی صورت می گیرد. رها سازی یک مرحله ای دارو در برابر یک میکروارگانیزم علارغم تاثیرات درمانی و اثرات بازدارنده پیشرفت یک بیماری معمولا با بازگشت مجدد علائم بیماری وتخفیف اثرات دارویی مصرفی همراه است. روشهای موجود در سطح نانو، قابلیت تشخیص و درمان عفونت،اختلالات تغذیه ای و متابولیکی را دارا می باشد. سیستمهای سنتتیک رها سازی دارو می تواند خواص چند جانبه برای حذف موانع بیولوژیکی در افزایش بازده درمانی داروی مورد استفاده و رسیدن آن به بافت هدف داشته باشد که از جمله این خواص می توان به موارد ذیل اشاره کرد.تشخیص بیماری و درمان دامها
تصور امکان تزریق نانوپارتیکها به دامها و فعال شدن تدریجی ماده موثر همراه با این نانوذرات در بدن حیوان برای از بین بردن و تخریب سلولهای سرطانی، افق تحقیقاتی جدیدی را به روی محققان بازکرده است. محققان دانشگاه رایس مراحل مقدماتی کاربرد نانوشلها را برای تزریق به جریان خون ارزیابی کردند.اصلاح نژاد دام
مدیریت تلاقی و زمان مناسب جفتگیری دامها، از جمله مواردی است که در مزارع پرورش گاوشیرده به هزینه و زمان طولانی نیاز دارد. از راهکارهایی که اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از نانوتیوپها خاص در داخل پوست می باشد که زمان واقعی پیک هورمون استروژن و وقوع فحلی را دار دامها نشان می دهد و لذا با علائمی که سنسورهای موجود به دستگاه مونیتور می فرستد، زمان دقیق و واقعی تلقیح را به دامدار نشان می دهد.نانو تکنولوژی
یک نانومتر چه قدر است؟
به یک میلیاردم متر، یک نانومتر می گویند. این مقدار، چهار برابر قطر یک اتم است. در مقایسه ی یک جسم نانومتری با اندازه ی حدود 10 نانومتر با قطر موی انسان، جالب است بدانید که صد هزار بار کوچکتر از قطر موی انسان است. کوچک ترین «آی سی» های امروزی با ابعادی در حدود 250 نانومتر، در هر لایه به ارتفاع یک اتم، شامل یک میلیون اتم می شود.نانو تکنولوژی چگونه متولد شد؟
1959، تاریخ تولد نانو تکنولوژی در عرصه ی علم بود. در این سال دانشمند بزرگ فیزیک «ریچارد فاینمن» (برنده ی جایزه نوبل) طی یک سخنرانی در مؤسسه ی تکنولوژی کالیفرنیا دنیای جدیدی را برای علم معرفی کرد. در واقع این سخنرانی مقدمه ای بود بر امکان ساخت و ساز در مقیاس اتمی و مولکولی. فاینمن با اشاره به این که می توان با استفاده از ماشین های کوچک، ماشین هایی به مراتب کوچک تر ساخت و ابعاد آن ها را تا سطح خود اتم کاهش داد. راه گشای ساخت روبات هایی در مقیاس نانو در دهه ی 1990 شد. اوایل این دهه نیز محققان شرکت آی. بی . ام با 35 اتم گزنون روی صفحه ای از جنس نیکل، کلمه ی «آی. بی. ام» را نوشتند.اهمیت نانو تکنولوژی
در قلمرو نانو تکنولوژی، اتم ها و ذرات، رفتار غیرعادی دارند، و چون طبیعت از همین ذرات تشکیل شده است، شناخت نحوه ی عمل آن ها، به شناخت بهتر انسان از نحوه ی شکل گیری عالم کمک خواهد کرد. به این ترتیب دانشمندانی که در این قلمرو تحقیق می کنند، با خالق هستی و نقشه ی شگفت انگیز او در خلقت عالم آشنایی پیدا می کنند، و از آ« جا که دانایی، قدرت و توانایی می آورد، کشف رازهای هستی، قدرت و توان دانشمندان را دو چندان می سازد.فواید نانوتکنولوژی
با استفاده از نانوتکنولوژی وسایل پیشرفته ی جدیدی ساخته شده است که به بخشی از آن ها اشاره می کنیم:شبیه سازی
فناوری دی ان ای باز ترکیب شده
در این قسمت می توان فناوری دی ان ای باز ترکیب شده، شبیه سازی دی ان ای، شبیه سازی مولکولی یا شبیه سازی ژنی را در کنار هم دسته بندی کرد، چون همه از یک پروسه مشترک پیروی می کنند. انتقال دستواره (تکه ای از دی ان ای اصلی که برای تکثیر از آن جدا می شود) از یک ارگانیزم به یک عنصر ژنتیک خود همانندساز مانند پلازمید باکتریایی. دانشمندانی که بر روی یک ژن خاص کار می کنند معمولاً از پلازمید باکتریایی برای تولید کپی های چند گانه همان ژن استفاده می کنند. پلازمیدها کروموزوم های اضافی خود همانندساز مولکول دایره ای دی ان ای هستند که جدا از ژنوم های معمولی باکتریایی هستند. پلازمیدها و دیگر گونه های ناقل شبیه سازی، توسط محققان ژنوم انسان برای تکثیر ژن ها و دیگر تکه های کروموزوم که مواد شناسایی کافی برای تحقیق بیشتر تولید می کنند استفاده می شوند.شبیه سازی باز تولیدی
شبیه سازی بازتولیدی فناوری است برای تولید یک حیوان که از همان هسته دی ان ای بهره می برد که حیوانی دیگر در همان زمان یا پیش از آن، آن هسته دی ان ای را داشته یا دارد. دالی گوسفند معروف اسکاتلندی ها با همین روش شبیه سازی شده بود. در این پروسه که انتقال هسته سلول تکثیر شونده نام دارد، دانشمندان مواد ژنتیک هسته یک سلول بالغ اهدا کننده را به یک تخم که هسته و همین طور مواد ژنتیک آن جدا شده اند منتقل می کنند. این تخم که دی ان ای یک سلول اهدا کننده را در خود دارد باید با جریان های شیمیایی یا الکتریکی مراقبت شود تا برای تقسیمات سلولی تحریک شود. هنگامی که جنین شبیه سازی شده به سطح مناسبی از پیشرفت می رسد به رحم یک میزبان مؤنث منتقل می شود جایی که تا تولد به پیشرفت خود ادامه می دهد. موجودی که با روش انتقال هسته تولید می شود، نمونه شبیه سازی شده واقعی حیوان اهدا کننده نیست و فقط دی ان ای کروموزومی و هسته ای آن همانند حیوان اهدا کننده است.شبیه سازی درمانی
این شبیه سازی که به شبیه سازی جنینی هم معروف است در واقع تولید جنین های انسانی برای استفاده در تحقیقات است. هدف از انجام این شبیه سازی تولید انسان های شبیه سازی شده نیست، بلکه هدف کشت سلول هایی است که می توانند در تحقیقات پیشبردی انسان و همچنین درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند. این سلول ها برای محققان بیومکانیک بسیار با اهمیت هستند برای این که می توان از آن ها برای تولید هر نوع سلولی که در بدن انسان وجود دارد استفاده کرد. این سلول ها پس از گذشت 5 روز از تقسیم تخم، از آن استخراج می شوند. پروسه استخراج باعث از بین رفتن جنین می شود که این مسأله نگرانی های اخلاقی فراوانی را در پی دارد. محققان امیدوارند روزی این سلول های ساختگی، جایگزین مناسبی برای سلول هایی شوند که بر اثر بیماری هایی نظیر آلزایمر، سرطان و... از بین رفته اند.
روند فعّال نوآوری و گسترش نانو تکنولوژی :
پفنّاوریهای نو از میان فعل و انفعّالات پیچیدة عوامل فنّی و اجتماعی، پا به عرصة وجود میگذارند. فرآیند ابتکاری که نانوتکنولوژی را ایجاد کرده و مزایای آن را درون جامعه گسترش خواهدداد، پیچیده است و تنها بخشی از آن شناخته شدهاست. اقتصاددانان، مثل تحصیلکردگان دیگر رشتهها، برای مدّتها تولید، گسترش و تأثیر ابداعات علمی و فنّی را بررسی کردهاند. این مطالعات متغیّرهایی را معرفی کردهاند که میتوانند سرعت و جهت این تأثیرات و سؤالات تحقیق مربوطه را تعیین کنند. این بررسیها، مبنایی را برای انجام مطالعاتی در مورد پیامدهای اجتماعی نانوتکنولوژی فراهم میآورد.
کشفیات علمی معمولا" جامعه را مستقیما" تغییر نمیدهند؛ آنها مرحلهای از تلاقی فنّاوریهای نو و کهنه را درمتن نیازهای اقتصادی و اجتماعی نوظهور بوجود میآورند. گسترش سراسری –حتّی پیشرفتهای بزرگ اخیر- به ندرت، یکدفعه رخ میدهد. نانوتکنولوژی آنقدر گسترده است، که احتمالا" چند دهه طول میکشد تا اثرات گوناگون آن در میان نظام اجتماعی-اقتصادی راه خود را باز کند. از آنجا که عوامل بازاری در نهایت سرعت تجاریشدن، پیشرفتهای نانوتکنولوژی را تعیین میکنند، حمایت مداوم از تحقیقات علوم نانو، در این مراحل اولیه از توسعه لازم است، تا ضعف علمی یک عامل محدودکنندة سرعت در این مسیر نباشد. تسریعنمودن تحقیقات (ابتکارات) و بکارگیری آن در فنّاوریهای سودده، یکی از چالشهای اصلی NNI محسوب میشود.
نتایج ناخواسته و ثانویه :
شاید بزرگترین مشکل در تخمینزدن اثرات اجتماعی فنّاوریهای جدید، این واقعیت باشد که به محض ارایة امکانپذیری فنّی و اقتصادی یک نوآوری، توسعههای بعدی همان قدر که در دست مبتکر است، در دست مشتری نیز قرار میگیرد. گسترش و تأثیر ابداعات فنّی، اغلب وابسته به پیشرفتهای فنّاوریهای مکمّل و افزایش شبکة مصرفکنندگان است. لذا فنّاوریهای جدید میتوانند جامعه را از راههایی که نوآوران اولیه قصد آن را نداشتند، تحت تأثیر قرار دهند. بسیاری از مواقع، این نتایج ناخواسته مفید است؛ مثل محصولات مشتق شده با مصارف ارزشمند ولی در زمینههای دورتری نسبت به ابتکار اولیه. بعنوان مثال در نظر بگیرید که چگونه اینترنت از یک فنّاوری تحت حمایت سازمان پروژههای تحقیقاتی پیشرفتة دفاعی (DARPA) برای تسهیلنمودن ارتباطات دیجیتالی بین دانشگاههای تحت قرارداد DARPA ، به وسیلهای تبدیل شدهاست که امروزه نوجوانان با آن فایلهای موزیک مبادله میکنند.علاوه براین، فواید موردنظر میتواند نتایج ناخواسته یا "ثانویه" هم داشتهباشد. مثلا" درمان پزشکی بر پایة نانوتکنولوژی میتواند بهنحو قابل ملاحظهای طول عمر و کیفیت زندگی افراد مسن را بالا ببرد؛ ولی یک پیامد ثانویه، افزایش درصد جمعیتی مسن خواهدبود، که مستلزم تغییراتی در حقوق بازنشستگی یا بیمة سلامتی، افزایش سن بازنشستگی یا افزایش زیاد دورة کاری ثانویهای که افراد مسن باید طی کنند، خواهدبود. یک نتیجة احتمالی دیگری که بایستی مورد توجّه قرار گیرد، افزایش بیعدالتی در توزیع ثروت است که میتوانیم "نانوتقسیم" بنامیم. افراد سهیم در "انقلاب نانو" برای بسیار ثروتمندشدن، کار میکنند. آنها که این کار را نکنند، ممکن است برای به انجام رساندن این شگفتیهای فنّی، با سختی زیادی روبرو شوند. یک مثال کوتاهمدت، مراقبتهای پزشکی است. درمان نانوتکنولوژیکی ابتدا ممکن است گران و لذا تنها در دسترس افراد بسیار ثروتمند باشد. نتایج دیگر به این حد مطلوب نیست، مثل خطر بستهشدن صنایع قدیمی و آلودگی زیستمحیطی، که گاهی به صورت یک مشکل درمیآید؛ مخصوصا" برای فنّاوریهای با مقیاس تولیدی بزرگ.
برای ارزیابی نانوتکنولوژی (یا هر نوع فنّاوری دیگر) از نظر نتایج ناخواستهاش، محقّقین باید کل مجموعهای را که فنّاوری جزیی از آن است را بررسی کنند. آن گونه که مورد اتومبیلهای برقی نشان دادهاست، بدون تحلیل دقیق کل مجموعه فعّالیّتهایی که یک فنّاوری را تولید، اداره و عملا" آمادة مصرف میکنند، ممکن است نتیجهگیریهای غلطی در مورد مقدار آلودگی یک فنّاوری در ذهن مردم ایجاد گردد؛ مثلا" ساخت و آمادهسازی باتری یک خودروی الکتریکی، ممکن است بیش از عمر کاری خودرویی با سوخت بنزین سربدار، سرب وارد محیط زیست نماید.
نگرانی دیگر در مورد نتایج ناخواستة نانوتکنولوژی، در مورد پیشرفت کنترلنشدة ماشینهای خود همانندساز در اندازة نانوست. برای ساخت نانوماشینهایی که توانایی تولید مثل خود را در محیط طبیعی داشتهباشند، بر یکسری از چالشهای فنّی جدی بایستی فائق آمد. بعضی از این چالشها با توجّه به اصول شیمی و فیزیک، بهنظر لاعلاج میرسند و از نظر فنّی ممکن است ساخت روباتهای مکانیکی خود همانندساز در اندازة نانو، آن گونه که بعضی افراد خیالباف تصوّر کردهاند، غیرممکن باشد. این شکل جدید حیات که متفاوت با نوع مرسوم (یعنی بر پایة کربنی) است، تغییری فوقالعاده محسوب میشود و برای آیندة نزدیک، پیشبینی نمیشود.
در ابتدا اثر نانوتکنولوژی احتمالا" محدود به چند نوع محصول و خدمات خاص خواهدبود. اجناس و خدمات نانوتکنولوژیکی احتمالا" زودتر به بازارهایی وارد میشوند که مصرفکنندگان مایل به پرداخت پول بیشتر در ازای کارآیی جدید یا پیشرفته هستند. این مزایای مقدّماتی برای بهتر، ارزانتر و کارکردن با وضعیتهای بیشتر و غیرة محصولات است. این مثلا" باعث افزایش راندمان برداشت مواد غذایی، تولید الیاف جدید برای لباسها، بهبود تولید برق یا درمان یک بیماری خاص میشود. چندان که مفصّلا" ذکر شد، جایگزینی یک فنّاوری قدیمی با یک نوع جدید در جهتی کند و ناکامل پیش میرود. لذا نانوتکنولوژی برای مدتزمان درازی با فنّاوریهای قدیمی بهسر خواهدبرد و ناگهانی جایگزین آنها نخواهدشد. در طی این مدت، نانوتکنولوژی پیشرفت بیشتری در این فنّاوریهای رقیب ایجاد خواهدکرد.
اثرات ثانویة دیگر، تقاضا برای محصولات و خدمات را تغییر میدهد؛ بهطوری که مردم انتظارات متفاوتی در مورد غذا، مراقبتهای پزشکی و تفریحات خواهندداشت. این تغییر تقاضا، اثر درجه سومی نیز به جا میگذارد، مثل نیاز برای افزایش زیرساختهای نانوتکنولوژی، مراکز تحقیقاتی میانرشتهای، برنامههای آموزشی جدید برای تأمین دانشمندان و فنآوران نانو و غیره.
اثرات درجه سوم دیگر، جریان بالادستی را در ساختار جامعه و الگوهای فرهنگیمان به حرکت درخواهدآورد؛ مثل تغییر در آموزش و مطالب درسی، زندگی خانواگی، ساختار دولت و امثال آن. در شرایطی که راهی برای شناخت اولویت نتایج ناخواسته و غیرمستقیم نانوتکنولوژی وجود ندارد، سهیمشدن دانشمندان علوم اجتماعی در NNI ، امکان میدهد که موارد مهم زودتر شناخته شوند، سؤالات صحیح مطرح شوند و اقدامات تصحیحکنندة لازم، اتخاذ شود.
یک راه مؤثّر و ارزان برای حفاظت از عموم مردم و بررسی نتایج بالقوة منفی نانوتکنولوژی، ایجاد یک سلسله ضد ارزشهای علمی- اجتماعی و همچنین حمایت از تحقیقات در مؤسّسات عامپسند روی فرآیندهای توسعة نانوتکنولوژی و بکارگیری آن در عرصههای مختلف زندگی است.
مفاد اخلاقی و درگیرنمودن عامّة مردم در اتخاذ تصمیمات :
یک هدف مهم در هر مطالعة بررسیکنندة اثرات اجتماعی نانوتکنولوژی، شناخت صدمات، تداخلات در امر قضاوت و انصاف، و موارد مربوط به شأن و احترام اشخاص است. مثلا" تغییر نیاز به نیروی کار و منابع انسانی، به برخی سود و به برخی زیان میرساند. چند مورد از نتایج محتمل را که میتوان مثال زد، عبارتند از:
حمایت از کارگران مشغول در فرآیندهای تولید خطرآفرین
مشاجراتی در باب عدالت به دلیل محافظت از مالکیت معنوی
و پرسشهایی در مورد رابطة دولت، صنعت و دانشگاه
دانشمندان و مهندسین اگرچه در کارشان، بحث پر سروصدایی در مورد ارزش اجتماعی نیروی کار خود دارند، با اینحال به دلیل تمرکز فکری روی چالشهای فنّی فوری، ممکن است همة پیامدهای احتمالی اجتماعی و اخلاقی را نبینند. مهم اینست که دامنة گستردهای از تمایلات، ارزشها و دورنماها که در جریا ن تصمیمگیری نهایی، پیشرفت آیندة نانوتکنولوژی را مشخّص میکند، درنظر گرفتهشود. درگیرشدن افرادی از عموم مردم یا نمایندگان آنها، این فایده را دارد که به سلایق آنها احترام گذاشته شده و حمایت آنها جلب میشود.
دخیلبودن دانشمندان علوم اجتماعی و تحصیل کردگان علوم انسانی مثل اساتید علم اخلاق در روال اجتماعی اندیشهسازی برای نانوتکنولوژی، یک گام مهم برای NNI است. مثل متخصّصین سایر رشتهها، این افراد نیز میتوانند توأم با احترام به دانشمندان و فنآوران نانو، دیدگاهی نو را عرضه کنند. آنها میتوانند با پشتیبانی مناسب، اطّلاعات خود را نسبت به یک مورد خاص نانوتکنولوژی آنقدر بالا ببرند که ارزیابی پختهای از آن داشتهباشند. در چنین زمانی، آنها نمایندگانی از عموم مردم محسوب میشوند، که به شکل حرفهای آموزش دیدهاند و این قابلیت را دارند که بعنوان رابط بین نانوفنّاوران و عامّة مردم، یا مقامات دولت ایفای نقش کنند. آنها میتوانند به افزایش بهرة اجتماعی فنّاوری و کاهش احتمال سستشدن مباحثات عمومی کمک کنند.
علاوه بر این، باید به مسؤولیت شخصی مهندسین، دانشمندان و دیگر افراد مشغول در فرآیندهای تولید نانوتکنولوژیهای قدرتمند جدید نیز توجّه کرد. انجمنهای حرفهای میتوانند نقش ویژهای برای ایجاد فرصتهای مباحثه و ارایة خطوط راهنمایی جهت دخیلنمودن اصول اخلاقی در موارد نوظهور به عهده بگیرند. شاید مهمترین چیز این باشد، که اخلاقیات بهنحو مؤثّر ی در دورة تحصیلی دانشمندان، مهندسین و تکنسینهای نانو، وارد شود.
آموزش دانشمندان، مهندسین و تکنسینهای نانو :
ایالات متحده با چالش مهیبی در زمینة جذب کافی بهترین تحصیلکردگان رشتههای علوم و مهندسی فیزیکی روبروست. تحت شرایط فعلی، دانشجویان خوب بسیار کمی جذب رشتههای وابسته به نانوتکنولوژی میشود. تا حدّی این مشکلی است که برای همة علوم تجربی رخ دادهاست، ولی برای نانوتکنولوژی بطور ویژه حاد است؛ چون برای ساخت صنایع آیندة نانوتکنولوژی، احتّیاج به دانشمندان، مهندسین و تکنسینهای خبرة فراوانی است و لازم است که این متخصّصین از رشتههای دیگر نیز غیر از رشتة خود، اطّلاعاتی داشتهباشند.
پیشرفت نانوتکنولوژی منوط خواهدبود، به وجود تیمهای چندرشتهای متشکل از افراد دارای تحصیلات بالا و با پیشزمینة آگاهی از زیستشناسی، طب، ریاضیات کاربردی و محاسبات کامپیوتری، فیزیک، شیمی و مهندسیهای برق، شیمی و مکانیک. احتمالا" لازم خواهدبود که رهبران تیم و مبتکرین، در زیرمجموعههای متعدّدی از این رشتهها متبحّر باشند. و کل اعضای گروه، آگاهی کلّی از رشتههای دیگر اعضاء داشتهباشند. پرورش نیروی کار با آموزش بالا، معضل بزرگی برای مؤسّسات دانشگاهی با مدرک 4 ساله و 2 سالة ماست کـه از آموزشدهیهـای بخشبخش و تخصّصی بهـره میبرنـد. از آنجا که جهتگیری فعلی آموزش در جهت تخصّصگرایی است، تغییرات بنیادی نظام آموزشی، الزامی است. با این حال اقدامنمودن به برنامههای مدرکدهی نو در نانوتکنولوژی که بدون عمق کافی، صرفا" یک دید سطحی از رشتههای مختلف میدهد، نمیتواند برای رویارویی با چالشهای آینده، به دانشجو آموزش لازم را بدهد. برای موازنة صحیح بین آموزش تخصّصگرا و میانرشتهای، به برنامههای استدلالی مبتکرانه و مطالعة روال آموزشی و نیازمندیهای نیروی کار، نیاز است.
تحصیل در علوم و فنّاوری نانو، محتاج امکانات آزمایشگاهی ویژهای است که ممکن است بسیار گران باشد. صرفکردن هزینه برای ساخت و نگهداری این تجهیزات، برای بهبود آموزش نیروی کار نانوتکنولوژی، یک چالش قابل ملاحظه است. تحت نظام آموزشی کنونی، کالجهای فنّی 2 ساله، نمیتوانند هرگونه تجربهای از نانوساختن را به دانشجویان عرضه کنند. لذا باید به دنبال راهحلهای مبتکرانه رفت؛ مثلا" مشارکت جدیدی با صنعت،یا تأسیسنمودن تجهیزات نانوساختن با مشارکت جمعی کالجها و دانشگاهها. برقرارکردن ارتباط از راه دور با این تجهیزات از طریق اینترنت نیز یک نحوة دیگر حل مشکل است.
علیرغم وجود معضلات فراوان آموزشی، فرصتهای موجود معنوی، اقتصادی و اجتماعی نانوتکنولوژی میتواند عامل مهمی در تقویت روحیة جوانان ملّت ما برای تحصیل در علم و فنّاوری باشد.
آموزش دانشمندان علوم اجتماعی :
یک معضل آموزشی دیگر، تعداد بسیار کم دانشمندان علوم اجتماعی است که دارای پیشزمینة فنّی و جهتگیری تحقیقاتیای باشند، که امکان هدایت تحقیقات صحیح روی پیامدهای اجتماعی نانوتکنولوژی را به آنها بدهد. در سطح دانشگاهها، اشتیاق تحصیل در فنون آزاد بسیار کمتر از علوم تجربی است. انجمنهای حرفهای علوم اجتماعی، دانشگاهها و سازمانهای دولتی باید تعهّد درازمدتی برای جذب دانشمندان جوان علوم اجتماعی به این زمینه از تحقیقات و تشویق آنها به کسب مهارتهای حرفهای و آگاهیهای لازم در زمینة نانوتکنولوژی داشتهباشند. این امر، نیازمند تحقیق مداوم روی پیامدهای اجتماعی نانوتکنولوژی در یک سطح قوی و کاملا" بالاست تا بتوان رشتههای معتبری از تحقیقات علوم اجتماعی را به این نام تأسیس نمود.
4- راهکارهای علوم اجتماعی برای ارزیابی پیامدهای نانوتکنولوژی
راهکارها و روششناسیها در تحقیقات علوم اجتماعی :
این مسأله حائز اهمیت است که دانشمندانی در علوم اجتماعی داشتهباشیم، که روالی را که دانشمندان نانو راهبری و فنآوران نانو توسعه میبخشند –حتّی در این مرحلة مقدّماتی از توسعه- بررسی کنند. دانش برآمده از چنین مطالعاتی به سیاستگزاران و عموم مردم کمک میکند، که چگونگی رشد علوم و فنّاوری نانو و گسترش آن در سطح جامعه و لزوم تغییر مسیرها را درک کنند. هم چنین آگاهی نسبت به جریان خلّاقیت بالا خواهدرفت. دانشمندان و دانشآموختگان علوم اجتماعی برای مطالعة پیشرفت فنّاوری جدید و پیامدهایش برای جامعه، روشهای مؤثّر فراوانی در اختیار دارند. بعضی اسلوبهای مناسب برای مطالعة نانوتکنولوژی مشخّص است، و بقیه بایستی شناسایی شده، یا ارتقاء یابد.
تکنیکهای اتنوگرافیک، که بطور مرسوم انسانشناسان از آن استفاده میکنند، برای بخشی از کار مناسب است.
هم چنین مصاحبههایی در اوقات تلفشده با گروههای تحقیق و توسعه، به اضافة گشتوگذار و روشهای تاریخی، برای مستندسازی سیر تکاملی دانش و فنّاوری نانو مفید خواهدبود. مصاحبهها، تکنیکهای شبکة اجتماعی، مطالعة الگوهای ارتباطی وبررسی نقلقولهای نشریات ]درزمینه نانوتکنولوژی[، بطور عمومیتری میتوانند نگرشها را معطوف به سمت گسترش اکتشافات و ایدههای علمی کنند.
بکاررفتن یک ایدة علمی در یک مشکل فنّی، انتقال فنّاوری و ورود محصولات به بازار را میتوان از طریق آمار سرمایهگذاری در امر تحقیق و توسعه، درخواستهای ثبت اختراع و محصولات و خدمات جدید پیگیری نمود.
با یک تلاش متمرکز، ممکن است بتوان تعدادی از شاخصهایی را که اولین علائم تغییر را موجب میشوند، بالا برد. از مشکلات عمدة تحقیق در علوم اجتماعی، شناسایی "پیشاهنگان"، "زودپذیرندگان" یا "اولین اقدامکنندگان" است. مثلا":
بعضی مناطق جغرافیایی و طبقات اجتماعی، تغییر تکنولوژیکی را زودتر از بقیه تجربه میکنند.
استحالههای نخستین ممکن است در ابتدا خود را در شرکتهای تازهتأسیس، آزمایشگاههای دانشگاهی و ارتباطات اینترنت آشکار سازند.
جنبوجوش نوآوری در آزمایشگاههای دانشگاه، صنعت، دولت، سازمانهای دولتی و انجمنهای حرفهای رخ میدهد.
مقیاسها و اسلوبهایی برای بررسی فرآیند و محتوای تغییر در هر کدام از این دستهها بایستی بوجود آید:
در دانشگاه، شاخصهای کلیدی میتواند شامل کار میانرشتهای، دروس جدید، عضویت در انجمنها، نحوة جریانیافتن اطّلاعات و پیمانهای همکاری منطقهای باشد.
در بخش خصوصی، شاخصهای کلیدی ممکن است شامل سرمایهگذاری، تأسیس شرکت و شراکتهای رسمی و ثبتشده باشد.
معیارهای سنجش برای آزمایشگاههای دولتی، بودجهها، تجهیزات، استانداردها و پیمانهای همکاری؛
و برای سازمانها، طرحهای پیشگامی، پایگاههای اطّلاعاتی و مراکز خواهدبود.
اظهارنظرها باعث خلق میادین اظهارنظر، سمپوزیومها، مجلّات و بازارهای کاری میشود که موضوعات و مسیرهای میانرشتهای در آنها رشد خواهندکرد. زمینههای تحقیقی علوم اجتماعی در مورد روال کشف، اختراع و پیشرفت، موجب ظهور ایدههای جدید و ابتکارات، تغییر اهداف اجتماعی و جابجایی سرمایهگذاریهای تجارتی است.
اثرات اجتماعی نانوتکنولوژی ممکن است وسیع و متنوع باشد. چالش تحقیقی دوم، توجّهنمودن به جفت اثرات کوتاهمدت و بلندمدت، نتایج خواسته و ناخواسته، و اوّلیه و درجه چندم است. چون نانوتکنولوژی سری کاملا" متفاوتی از احتمالات فنّی جدید را نمایش میدهد، تخمین دقیق حتّی نتایج آنی ابتکارات فردی هم شاید ممکن نباشد. بعضی از ابتکارات، اثرات هیجانانگیز و بعضی مصارف به تدریج ظاهرشونده دارند، که تنها در یک دورة درازمدت خود را نشان میدهند. در نهایت، هم فنّاوری و هم جامعه، نظامهای ظریفی هستند که میتوانند پاسخهای برگشتی متغیّر و بحرانآفرینی داشتهباشند. انتظار میرود نانوتکنولوژی چندان عرصههای مختلف جامعه را متأثّر سازد که پیشبینیکردن بطور تجربی، نامطمئن یا مشکل باشد. این موضوع نباید محقّقین را دلسرد کند، ولی البتّه باید به آنها الهام کند که تلاش مضاعفی در کارشان داشتهباشند. دامنه و معیارهای سنجش اثرات اجتماعی بالقوه عبارتست از:
رشد اقتصادی
آمار استخدام
دگرگونیهای اجتماعی
و آمار پزشکی
زمینة تحقیقی مشکل ولی مهم، سوم در علوم اجتماعی، پذیرش، مقاومت یا دفع اجتماعی نانوتکنولوژی است. بررسیهای نمونهای که توسط گروههای ویژه و مصاحبههای بیانتها تکمیل شود، پارامترهای اثرگذار، خویشاوند و روانشناختی را میتواند نشان دهد. در سالهای اخیر، دانشمندان علوم سیاسی و جامعهشناسان، تکنیکهای کامپیوتری جدیدی را برای مطالعة پوششدهی رسانههای جدید، خلق کردهاند که روی مباحثات مردم آزمایش شدهاست و آمادهاست تا تغییرات درک عمومی نسبت به نانوتکنولوژی را رهگیری نماید. این روشها و روشهای سنّتیتر برای نشاندادن روال قاعدهمند:
بازنگری و تصویب
تصمیمگیری دادگاهها برای جریمه فعّالانة بکارگیری فنّاوری
به حرکتدرآوردن حمایت یا مخالفت سیاسی
و حرکتهای مربوط به جنبشهای اجتماعی قابل استفاده است.
سیکلهای برگشتی زیادی وجود دارد که جامعه ممکن است به یکی از آن طرق به نوآوریهای جدید پاسخ دهد و بستری را که نوآوری در آن رخ میدهد را دگرگون کند. هرچه فنّاوریهای بیشتری عمومی شود و عملا" در بازار جلوه کند، مقدار در حال تغییر پذیرش اجتماعی مهمتر میشود. شاخصههای سنجش پذیرش اجتماعی نانوتکنولوژی در زمینههای زیر، موردنیاز خواهدبود:
اقتصاد
سیاست
مذهب
و فرهنگ.
زیرساختهای مؤسّساتی برای مطالعة پیامدهای اجتماعی :
جنبههای گستردة نانوتکنولوژی و لزوم جمعکردن محقّقین رشتههای مختلف، ممکن است نیازمند این باشد که قسمتی از تحقیقات مهم علوم اجتماعی توسط گروههای بزرگ در مراکز تحقیقاتی تأسیسشده برای این منظور، صورت گیرد. در چنین زمانی، بر اساس بسیاری از اسلوبهای تحقیقاتی، لازم خواهدبود دانشمندان علوم اجتماعی در جایی که دانشمندان علوم تجربی، مهندسین و سیاستگزاران کار میکنند، حضور داشتهباشند. مرکز تحقیق توزیعشدة مجازی (VDRC) ، مدلی است که بر هردوی این نیازمندیها منطبق است. بر این اساس، هر VDRC در خصوص مجموعهای از سؤالات علمی و روشهای تحقیقی خاص، ولی تا حدّی گسترده سازماندهی میشود. به این صورت، اعضاء یک قالبکاری مشترک جهت طرّاحی، انجام و ارتباط در مطالعة خویش خواهندداشت. برای اطمینان از اینکه نتایج منعکسکنندة گستردگی نانوتکنولوژی باشد، دانشمندان علوم اجتماعی باید تعدادی از حالات تجربی را –مثلا" با هدایت تحقیق اتنوگرافیک در طیفی از دانشگاههای نانوتکنولوژی- تست کنند. بنابراین بسیاری از افراد که به صورت جداگانه در مناطق جغرافیایی دور کار میکنند، در VDRC بهکار گرفته میشوند و میتوانند زمان زیادی را به کار در این مراکز اختصاص دهند. البتّه VDRC ، مرکزی فیزیکی برای هماهنگی امور، توسعه و تقویت وجوه و سرمایهها و شراکتهای مؤسّساتی و پشتیبانی ارتباطات مؤثّر بین اعضای این گروه پراکنده، چه از نظر الکترونیکی و چه چهرهبهچهره در ملاقاتهای دورهای خواهدداشت.
بسیاری از مجهولات نانوتکنولوژی، بهتر است توسط مراکز سنتیتر، گروهها و محقّقین منفرد بررسی شود. مثلا" تحقیق میدانی روی خصوصیات مردم، بهتر است توسط گروه مرسومی از محقّقین که به یکی از سازمانهای مطالعة اجتماعی موجود وابستهاند، صورت گیرد. برخی تحقیقات در زمینة تمایلات اقتصادی، تغییر بازار کارگری و الگوهای انتشاراتی را محقّقین منفرد با دسترسی به اطّلاعات از قبل موجود، میتوانند انجام دهند. و در آخر، برای بهبود تئوریها و اسلوبهای جدید و انجام مطالعات مقدّماتی پدیدههای نوظهور اجتماعی، نیازی خواهدبود، به پروژههای ابتکاری دانشمندان منفرد یا گروههای کوچک.
پیشنهادات
شرکتکنندگان در کارگاه آموزشی، با توجّه به مزایای بالقوة وحیرتانگیز نانوتکنولوژی و نگرانی از پیامدهای منفی پیشرفت نانوتکنولوژی، پیشنهادات زیر را ارائه دادند :
حمایت از تحقیقات اجتماعی و اقتصادی روی نانوتکنولوژی با یک فوریت بالا؛ شامل تحقیقات علوم اجتماعی روی پیامدهای اجتماعی در مراکز تحقیقاتی نانوتکنولوژی و درنظرداشتن ایجاد مرکز تحقیق توزیعشده (VDRC) برای تحقیقات اجتماعی و اقتصادی. افزایش صراحت و شفافیت و مشارکتدادن مردم در روال پیشرفت تحقیقات نانوتکنولوژی و سمتوسوی برنامه توسعة آن.
تأسیس دفتر ملّی هماهنگی نانوتکنولوژی برای ایجاد مکانیسمی در زمینة اطّلاعرسانی، آموزش و درگیرنمودن مردم در رابطه با اثرات احتمالی نانوتکنولوژی. این مکانیسم باید انعکاسهایی را از جامعة نانوتکنولوژی، دانشمندان علوم اجتماعی، بخش خصوصی و مردم، با هدف:
کنترل پیوستة امکانات و مشکلات بالقوة اجتماعی
و تأمین اطّلاعات لازم و به موقع برای سازمانهای مسؤول، جمعآوری کند.
بنیانگزاری پایگاه علمی و زیرساخت مؤسّساتی برای ارزیابی اثرات و پیامدهای علمی، فنّی و اجتماعی نانوتکنولوژی در دورنماهای کوتاهمدت (3 تا 5 سال)، میانمدت (5 تا 20 سال) و بلندمدت (بیش از 20 سال). این پایگاه بایستی دربرگیرندة تحقیقات میانرشتهای باشد، بهنحوی که مدلی از نظامها (اثرات تحقیقات-فنّاوری و پیشرفت-اجتماع)، تحلیل چرخة زندگی و کنترل و ارزیابی در زمان اجراء را شامل شود.
تعلیم و تربیت نسل جدیدی از دانشمندان وپرسنل ماهر در علوم و فنّاوری نانو در همة سطوح. رشتههای تحصیلی و برنامههای آموزشی ویژهای برای اهداف زیر طرحریزی شود :
أ. واردنمودن مفاهیم مقیاس نانو در رشتههای ریاضیات، علوم تجربی، فنّی و مهندسی.
ب. لحاظکردن پیامدهای اجتماعی و حساسیتهای اخلاقی در آموزش مهندسین نانو.
ت. داشتن تعداد و انواع کافی از دانشمندان علوم اجتماعی و اقتصادی زبده، که برای کار در زمینة نانوتکنولوژی آماده باشند.
ث. ایجاد معانی مؤثّر برای دادن یک دورنمای میانرشتهای به دانشجویان نانوتکنولوژی و درعین حال تقویتکردن مهارتهای رشتهای آنها.
ج. ایجاد مشارکت پرثمر بین صنعت و مؤسّسات آموزشی برای تأمین تجربة کافی در دانشجویان در زمینه فنون ساخت، دستکاری و شناسایی نانو.
تشویق انجمنهای حرفهای به ایجاد عرصههای اظهارنظر و گفتگو و تداوم فعّالیّتهای آموزشی برای اطّلاعرسانی، آموزش و اشتغال افراد متخصّص در علوم و فنّاوری نانو.
دیگر اقدامات :
مشغول بهکار نمودن دانشمندان علوم اجتماعی در ابتدای فعّالیّتهای بزرگ تحقیق و توسعة نانوتکنولوژی، –درحالی که هنوز فنّاوری در مراحل اوّلیة پیشرفت است- از نظردهی ساده تا پروژههای تحقیقاتی. بسط ائتلاف اصلی NNI اعم از دانشگاه، بخش خصوصی و دولت برای دربرگرفتن جوامع علمی علوم اجتماعی، رفتاری و اقتصادی.
تأمین طرحها و سیاستهای مدیریتی برای اطمینان از این که بتوانیم در هنگام بروز پیامدها، واکنشی مناسب نشان دهیم.
تلفیق اهداف کوتاه، میان و بلندمدت و اطمینانیافتن از پیامدهای بینابین.
زمینههای ویژه برای سرمایهگذاری در تحقیق و آموزش :
سرمایهگذاری در تلاشهای مبتکرانة نو برای تعلیم و تربیت نیروی کار علوم و فنّاوری نانو، ازجمله حساسیتداشتن به پیامدهای اجتماعی و واردنمودن مفاهیم علوم نانو در دروس ریاضیات، علوم، فنّی و مهندسی. مطالعهای جامع در رابطه با نانوتکنولوژی انجام شود، تا دستورات واضح و روشنی در مورد آموزش و نیروی کار تعیین شود و راهحلهای ممکن برای مشکلات مشخّصشده در آن تحقیق، شناسایی شود.
حمایت از تحقیقات میانرشتهای که شامل مدلی از نظامها (تحقیق-فنّاوری-جامعه)، ارزیابی سیکل عمر و کنترل و ارزیابی در زمان اجراء باشد. سیر تکاملی فنّاوریهای مخرّب، برندگان و بازندگان دگرگونیهای تکنولوژیکی بزرگ و پیامدهای اقتصادی مطالعه شود، تا از این مطالعات، عزم اجتماعی، پیامدهای عدالت اجتماعی و تهوّر اجتماعی به اقدام در زمینة نانوتکنولوژیهای مورد انتظار، پیشبینی شود.
پیشنهاداتی به سازمانها
دانشگاه :
تمرکز روی کار میانرشتهای در موارد تحقیقاتی و آموزشی کلیدی در زمینة پیامدهای اجتماعی-اقتصادی. حمایت از روابط میانرشتهای بین انجمنهای علمی فیزیک، شیمی، زیستشناسی، مواد و مهندسی از یک طرف و جوامع علمی علوم اجتماعی و اقتصادی از طرف دیگر.
تعلیم و تربیت نسلی جدید از دانشمندان و پرسنل علوم و فنّاوری نانو در همة سطوح.
ایجاد مراکز اطّلاعرسانی محلّی برای مردم، اساتید، صنعت و دانشجویان زبده.
بخش خصوصی :
ارتقای مشارکت با مؤسّسات دانشگاهی و دیگر بخشها.
تأمین خوراک فکری و بذرافشانی فعّالیّتهایی که به ارزیابی پیامدهای اجتماعی نانوتکنولوژی منتهی میشوند.
نزدیکشدن به محقّقین علوم اجتماعی و تأمیننمودن پاسخهای برگشتی جهت مطالعه پیامدهای اجتماعی.
آزمایشگاههای تحقیق و توسعة دولتی :
ایجاد تیمهای میانرشتهای شامل دانشمندان علوم اجتماعی برای حل معضلات عمدة نانوتکنولوژی، منجمله دورنماهای اجتماعی- اقتصادی.
ارتقای پایگاههای اطّلاعاتی برای ارزیابی و به روزسازی مداوم برنامههای آتی.
ایجاد تسهیلات برای کاربران موجود در صنعت و دانشگاه برای تلفیق تحقیقات پایه و کاربردی.
حمایت از تحقیقات نانوتکنولوژی درون آزمایشگاهها با تأکید بر رسالت دفاع ملّی.
سازمانهای مالی دولتی :
حمایت از محقّقین نانوتکنولوژی و دانشمندان علوم اجتماعی برای مطالعة پیامدهای اجتماعی نانوتکنولوژی.
حمایت از NNCO یا یک گروه مشاورهای دیگر برای کنترل پیشرفتها و سنجش پیامدهای اجتماعی- قانونی علوم و فنّاوری نانو، و انجام اقدامات مناسب برای مرتبطساختن مردم با نتایج حاصله.
حمایت هماهنگ برای تحقیقات پایهای بلندمدت و پیشرفتهای فنّی کوتاهمدتتر برای بنیانگذاری پایة تکنولوژیکی و اثبات توان فنّاوری جدید.
ایجاد مباحثه و هماهنگی بین NNCO و گروههای هماهنگکنندة فنّاوری اطّلاعرسانی (NSO) و بیوتکنولوژی (BECON) در دولت فدرال.
انجمنهای حرفهای :
توسعة عرصههای گفتگو و اظهارنظر و فعّالیّتهای آموزشی مداوم برای اطّلاعرسانی، آموزش و اشتغال بهکار متخصّصین و مردم.
ارائة پیشنهاداتی برای معضلات عمده و گوشزدکردن علائم هشداردهنده در رابطه با خطرات احتمالی.
با نگاهی به آینده :
نانوتکنولوژی بطور بنیادی علوم، فنّاوری و جامعه را متحوّل خواهدکرد. طی 10 تا 20 سال آینده، بخش عمدهای از تولید صنعتی، مراقبتهای بهداشتی و مدیریت زیستمحیطی توسط این فنّاوری نو تغییر خواهدکرد؛ و رشد اقتصادی، فرصتهای شخصی، پیشرفتهای بیوقفه و محافظت از محیط زیست، تحت تأثیر قرار خواهدگرفت. برای بهرهمندی از تمام مزایای این فنّاوری نو، کل جامعة علمی و فنّی بایستی تمام شرکایشان ازجمله مردم را درگیر نمایند، خلّاقانه آینده را پیشبینی کنند، اهداف گستردهای را تعریف کنند، و برای شتابیافتن انتفاع اجتماع، با یکدیگر همکاری نمایند.
منبع :
www.irche.com
www. nano.ir
www.persiantalk.com نقل از هوپا
پ