محلول های مغناطیسی نانو
استفاده از فناوری نانو در صنعت غذایی
بستهبندی
امروزه استفاده از فناورینانو در صنایع بستهبندی غذا امری عادی است. این بستهبندیها را میتوان به دو دسته مختلف تقسیم نمود: دسته اول بستهبندیهای فعال که حاوی موادی با عملکردی خاص هستند (شبیه به بستهبندیهایی که از ورود اکسیژن و فساد غذا جلوگیری میکنند)؛ اما دسته دوم بستهبندیهای هوشمند است که به تغییرات محیط واکنش نشان میدهند (مثل شناسایی پاتوژنها). در حال حاضر برخی شرکتها در ظروف بستهبندی مقوایی از نانومواد استفاده میکنند. این نانومواد شامل چسبهایی مبتنی بر نانوذرات نشاسته است که از منابع تجدیدپذیر تهیه و جایگزین چسبهای مبتنی بر مواد نفتی می شوند. همچنین در ظروف بستهبندی مقوایی، نانومواد جایگزین پلیوینیل استات ( PVA ) و پلیوینیل الکل میشوند. از دیگر نمونههای کاربرد فناورینانو در صنایع بستهبندی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:کاربرد در مراحل زراعت
استفاده از فناورینانو در صنعت کشاورزی، آینده روشنی در شکلگیری فرآیندهای کشاورزی و افزایش دقت در این کار، ترسیم نموده است؛ به عنوان مثال نانوحسگرهای پراکنده شده در یک مزرعه میتوانند همه موارد مربوط به آن را، از مواد مقوی و میزان آب گرفته تا وجود بیماریها، قارچها و آفتهای دیگر، اندازهگیری کنند. این حسگرها میتوانند برای رساندن مقدار مشخص و دقیقی از یک آفتکش یا کود، با نانوذرات یا نانوکپسولها برهمکنش داشته باشند. این کار میتواند منجر به کاهش هزینه و میزان پراکندگی این مواد شیمیایی در محیطهای کشاورزی شود. علاوه بر این موارد، به کمک نانوتراشهها در مزرعهها، میتوان حیوانات مضر را شناسایی و ردیابی کرد و از آنها تصویربرداری نمود. چنین تراشههایی میتوانند در رساندن میزان مشخصی از داروهای واکسیناسیون و مواد درمانی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند.زراعت برای فناورینانو
از دیگر زمینههای جذاب که در فناورینانو مطرح است میتوان به استفاده از گیاهان در تولید مستقیم مواد اولیه در صنعت فناورینانو اشاره نمود. به عنوان نمونهای از این کاشت ذرات میتوان به تولید نانوذرات طلا به وسیله گیاه یونجه اشاره نمود. در این فرایند، گیاه یونجه را در خاک غنی شده از طلا رشد می دهند و بدین ترتیب طلا در بافتهای گیاهی رسوب میکند و بعد از این مرحله میتوان نانوذرات طلا را از طریق روشهای مکانیکی از این گیاه جداسازی نمود.فرآوری غذاهااز نانوذرات و نانوکپسولها برای منظورهای مختلف در مواد خوراکی استفاده میشود. از کاربردهای آنها میتوان به افزایش ماندگاری غذا، تغییر خواص، افزایش ارزش غذایی و تغییر مزه اشاره نمود.آینده نانوغذا
در حال حاضر منظور از اصطلاح نانوغذا، غذاهایی نیست که مستقیماً از روشهای فناورینانو به دست آمدهاند. اما در آینده اتفاقات زیادی رخ خوهد داد. مثلاً ممکن است روزی نانوماشینهایی تولید شود که توانایی تولید مولکول به مولکول غذاها را داشته باشند (اما این کار سالها به طول خواهد انجامید). اما برخی از پیشرفتهایی که در آیندهای نه چندان دور در این زمینه قابل دستیابی هستند، عبارتند از: تولید بستهبندیهایی که توانایی بازتاب گرما از یک بستنی یخی را داشته و میتوانند آن را از ذوب شدن در یک محیط گرم حفظ کنند؛ تولید بستهبندیهایی که میتوانند خود را ترمیم کنند و بستهبندیهایی که میتوانند در شرایط خاص، خواصشان را تغییر دهند، به عنوان مثال بستهبندیهایی که بتوانند فاسد شدن شیر را با تغییر رنگ نشان دهند. مانوئل مارکویز-سانچز، از دانشمندان کرافت فود ( kraft foods )، طرحهایی برای نوشیدنی مبتنی بر فناورینانو ارائه کرده است و در آنها این ایده را مطرح میکند که همه افراد یک نوشیدنی را بخرند، اما هر کس پس از خریدن نوشیدنی بتواند رنگ، طعم و غلظت آن را تغییر دهد.آسیبشناسی آموزش فناوری نانو در ایران
نانوسید در مستربچ
●مزایا و معایب استفاده از نانوسید ها در صنعت پلاستیک
البته مزایا به حدی زیاد است که امروزه در تمامی مقالات و نوشته هایی که در مورد نانوسیدها وجود دارد از ارائه معیاب آن معمولا چشم پوشی می شود اما لازم به ذکر است که با این همه مزایایی که از این موارد دیده می شود معایبی نیز وجود دارد. یکی از مهمترین آنها تغییر رنگ مستربچهایی است که در آنها نانوسید مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا از رنگ اصلی تیره و مات تر است و براقیت و صافی مستربچ را از بین می برد. که در صنعت مستربچ سازی تغییر رنگ یک عیب بزرگ به حساب می آید که هنوز راهی اصولی برای این عیب پیدا نشده است. استفاده از بسیاری از براق کننده و روشن کننده ها به صورت اثر خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد عیب دوم تاثیر بر سازوکارهای تولید در حین تولید انبوه است که نیازمند تحقیق و آزمایشات مختلف می باشد. مهمترین مزیت آن استفاده در تمامی موادی هست که نیازمند رعایت بهداشت در آنها می باشد.
انرژی هستهای در ایران
مقدمه
کشورهای برخوردار از فنآوری اتمی که نگران دستیابی سایر کشورهای در حال توسعه به این فنآوری استراتژیک بودند، مبادرت به ایجاد ساختاری در زیر مجموعه سازمان ملل متحد نمودند تا از این طریق به کنترل دیگران بپردازند. در این بین پیمانهای مختلفی از جمله پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT)، پیمان منع جامع آزمایشهای هستهای (CTBT)، معاهده منع سلاحهای شیمیایی (CWC) و ... طرح وبه تصویب رسید. ماهیت تمام پیمانهای فوق به صورتی است که کشورها را به دو دسته داراها (کشورهای دارای سلاحهای هستهای) و ندارها (کشورهای فاقد سلاحهای هستهای) تقسیم میکند. با این حال تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران علیرغم ناعادلانه بودن این پیمانها فقط به انگیزه صلحطلبی تلاش کردند تا به تکنولوژی هستهای دست یابند.فعالیتهای هسته ای ایران در دوره پهلوی
نخستین تلاشهای بلند پروازانه ایران برای دستیابی به فناوری هستهای به دهه 50 میلادی باز میگردد، در راستای روابط ویژهای که رژیم پهلوی با ایالات متحده برقرار کرده بود، در سال 1958 به عضویت آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) درآمد. همچنین در اول جولای 1968، پیمان عدم تکثیر سلاحهای هستهای (NPT) را پذیرفت و در پنجم مارس 1970،آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رساند.پرونده هستهای ایران در شورای امنیت
بدین ترتیب پرونده هستهای ایران از سوی سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان و با حمایتهای بیشائبه ایالات متحده آمریکا به شورای امنیت رفت و به تصویب قطعنامه 1696 منجر شد. در این قطعنامه از ایران خواسته شده بود تا 31 ماه اوت سال 2006 فعالیتهای مربوط به غنیسازی اورانیوم را متوقف نماید، چرا که در غیر این صورت با تحریمهای اقتصادی و دیپلماتیک رو به رو خواهد شد. 8نتیجهگیری
در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران تنها هدف خود از غنیسازی اورانیوم را تولید سوخت اتمی مورد نیاز برای نیروگاههای اتمی و مصارف صلحآمیز عنوان کرده است، غرب و در صدر آن ایالات متحده آمریکا، هدف از تصویب تحریمها بر علیه ایران را واداشتن این کشور به متوقف ساختن غنیسازی اورانیوم قرار داده است.پی نوشت ها :
1- Mohmmad Sahimi, Iran’s Nuclear Program. Payvand, Part: Its
History,10/2/3.
2- Ibid.
3- Hall Gardner American Global Strategy and
the “ War on Terrorism”, Ashgate Publishing, Ltd, 2005, p 91.
4- Nuclear
Engineering International, neimagazine, 19 March 2003.
5- Dave Andrews and
Nigel Chamberlain, The IAEA and Iran: Crisis averted – for the time being ,
BASIC’s London office , 23 November 2004.
6- داوود هرمیداس باند، دیپلماسی
بومرنگ، بازگشت پیکانهای رها شده به سوی خود، ماهنامه نامه، شماره 42، نیمه مهر
84.
7- متن مجموعه پیشنهادی اروپا به ایران، خبرگزاری بیبیسی، 24 تیر 1385.
8- (Resolution 1696, Security Council. SC/8792) 2006.
9- (Resolution
1737, Security Council. S/RES 1737) 2006.
10- Ahmadinejad rejects UN
sanctions, bbc world, Sunday, 24 December 2006.
11- (Resolution 1747,
Security Council. S/RES 1747) 2007.
چالش های اخلاقی شبیه سازی انسانی (1)
چکیده
امروزه بحث از شبیه سازی در کانون توجه صاحب نظران عرصه های گوناگون قرار دارد. مخالفان به کار بستن این تکنیک، دلایلی بر ضد آن اقامه می کنند. برخی از این دلایل کلامی، پاره ای فقهی و برخی اجتماعی اند. اما کسانی با نگاه اخلاقی بر آن شده اند تا شبیه سازی انسانی را از منظری اخلاقی نقد کنند. با رویکرد اخلاقی عمدتاً پنج دلیل بر ضد شبیه سازی اقامه شده است: یک. نقض کرامت ذاتی انسان؛ دو. ایجاد انسان های درجه دوم؛ سه. استفاده ابزاری از انسان ها؛ چهار. ودیعه بودن جسم انسان؛ و پنج. نابودی جنین های ناخواسته. نویسنده ی مقاله این دلایل را گزارش و سپس به تحلیل آنها پرداخته و قوت آنها را سنجیده است.طرح مساله
تولید مثل غیر جنسی از طریق تکنیک «انتقال هسته سلول پیکری» Somatic Nuclear Cell Transfer یا به تعبیر رایج و عامه پسند شبیه سازی (Cloning) برای نخستین بار به گونه ای موفق درباره ی پستانداران در سال 1996م. به کار بسته شد و از این راه دکتر ایان ویلموت، جنین شناس اسکاتلندی، توانست گوسفندی، بدون نیاز به گامت یا سلول جنسی نر، پدید آورد. انتشار این خبر در سال 1997 م. موجی از حیرت و نگرانی هایی درباره ی آینده ی این تکنیک پیش کشید و متفکران حوزه های گوناگون را به خود مشغول ساخت. مهم ترین نگرانی آن بود که آیا کاربست چنین تکینیک درباره ی انسان رواست و می توان در آینده شاهد استفاده ی گسترده ای از این دستاورد بی نظیر مهندسی ژنتیک بود، و اگر چنین شود، سرشت و سرنوشت انسان در آینده چه خواهد شد. بسیاری از سازمان های جهانی، از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) و یونسکو، بیانیه هایی بر ضد آن منتشر ساختند. کلیسای کاتولیک نیز آن را ناقض کرامت انسان و از بین برنده نهاد خانواده دانست.(2) همچنین غالب مسلمانان، یعنی اهل سنت، قاطعانه این عمل را محکوم کردند و بر ضد آن دلایل گوناگونی اقامه نمودند. (3) البته برخی از مسلمانان، عمدتاً شیعه، در این میان دیدگاه های متفاوتی به دست دادند، از تحریم مطلق گرفته تا جواز مطلق (4). مخالفت با شبیه سازی انسانی به دلایل مختلفی صورت می گرفت. برخی به دلایل کلامی و اعتقادی متمسک می شدند و پاره ای عمدتاً بر دلایل فقهی پای می فشردند. (5) گاه نیز برای اثبات نادرستی شبیه سازی انسانی به دلایل اخلاقی استناد شده و می شود. هدف این تحقیق نیز گزارش و بررسی این دلایل و سنجش میزان کارآیی آنها و پاسخ به این پرسش است که : «آیا کاربست تکنیک شبیه سازی درباره ی انسان و تولید مثل غیر جنسی موجودی انسانی از نظر اخلاقی نادرست است؟».الف. دلایل اخلاقی ضد شبیه سازی انسانی
با بررسی متونی که به نحوی بر ضد شبیه سازی انسانی در میان مسلمانان نوشته شده است، می توان مهم ترین دلایل اخلاقی در مخالفت با شبیه سازی انسانی را به شرح زیر طبقه بندی نمود:یک . نقض کرامت ذاتی انسان
نقطه ی ثقل نقدهای اخلاقی شبیه سازی انسانی، آن است که این مسأله ناقض کرامت انسانی است. در غالب آثاری که از منظر اخلاقی به مسأله ی شبیه سازی پرداخته اند، بارها شاهد تعابیری چون «کرامه الانسان» و«امتهان کرامه الانسان» هستیم. این نگرش معمولا با نقل آیه ی شریفه ای آغاز می شود که در آن خداوند از گرامی داشتن انسان و شرافت بخشیدن او بر دیگر موجودات سخن می گوید. مقدمه ی بیانیه ی نهایی مجمع فقه اسلامی این گونه آغاز می شود: «خداوند انسان را در بهترین تقویم آفرید، و او را به غایت کرامت بخشید، پس فرمود: « و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا». (6) لیکن شبیه سازی انسانی این کرامت و شرافت ذاتی انسان را مخدوش می سازد. به گفته ی دبیر کل رابطه العالم الاسلامی، شبیه سازی انسانی خطری بزرگ بر ضد کرامت انسانی به شمار می رود. [الترکی، رساله من رابطه العالم الاسلامی]. عبدالهادی مصباح [مصباح، الاستنساخ بین العلم و الدین: 43] و ریاض احمد [ عوده الله، الاستنساخ فی میزان الاسلام: 135] نیز هر یک به گونه ای از این دلیل سود می جویند.دو. ایجاد انسان های درجه دوم
همه ی انسان ها برابرند و نمی توان آنها را به درجه اول و درجه دوم تقسیم کرد. اما شبیه سازی انسانی، این امکان را فراهم می آورد تا به دلخواه خود کسانی را با صفات ژنتیکی خاصی پدید آوریم و از آنها برای کارهای مشخصی استفاده کنیم. این جاست که برخی از انسان ها از نظر انسانی درجه دوم به شمار خواهند رفت. حتی اگر انسانی را برای هدف ارجمندی پدید آوریم، باز او خود را در آینده موجودی درجه دوم احساس خواهد کرد و ما اخلاقاً مسوول این احساس هستیم. با یک مثال می توان این نقد اخلاقی را روشن ساخت؛ اگر دختری را از طریق شبیه سازی انسانی پدید آوریم تا به خواهر بزرگ تر خود که از بیماری سرطان خون رنج می برد، از مغز استخوان خود کمک کند و در این کار موفق شویم، باز چنین کسی در همه ی عمر خود را موجودی درجه دوم به شمار خواهد آورد. ممکن است او را دوست بدارند، اما نه به عنوان دختر خود. (14) عمرالالفی نیز بر این باور است که شبیه سازی انسانی این امکان را فراهم می سازد که طبقه ای از کارگران و افراد درجه دوم به وجود آوریم. (15)سه. استفاده ی ابزاری از انسان ها
هنگامی که انسان های درجه دومی به وجود آوردیم، به طور طبیعی از آنان استفاده های ابزاری خواهیم کرد و آنان را ابزار مقاصد خود خواهیم ساخت و این با اصل غائیت انسان که بنیاد اخلاق دینی به شمار می رود، ناسازگار است. مفاد این قاعده آن است که «با هرکس چنان رفتار کن که می خواهی با تو آن گونه رفتار کنند و آنان را ابزار صرف خود مپندار». (16) منتقدان شبیه سازی انسانی بر این نظرند که این تکنولوژی به استفاده ی ابزاری از انسان ها خواهد انجامید. از این رو، غیر اخلاقی است. به گفته ی کارم السید غنیم، بسیاری از عالمان و مصلحان اجتماعی بر این باور هستند که شخص شبیه سازی شده، احساس خواهد کرد که فرد درجه دومی است که برای مقاصد دیگری تولید شده است و از او استفاده ی ابزاری می شود. (17) در نتیجه، از این نوع انسان ها می توان به عنوان ابزار بی اراده و برای کارهای پست سود جست، یا از آنان به عنوان کالای جنسی بهره مند شد و یا از اعضای بدنشان به مثابه قطعات یدکی سود برد.چهار. ودیعه بودن جسم انسان
جسد انسان ودیعه ای الهی است که به گونه ای مشروط در اختیار آدمی نهاده شده است. نصوص متعددی گویای این باور اساسی دینی است که انسان مالک جسم خود نیست. به تعبیر دیگر، جسم ما ملک دیگری است و ما اخلاقاً حق تصرف در ملک دیگری را نداریم. در جایی که ملک دیگری در اختیار ما گذاشته می شود، این مالک است که باید خود نحوه ی تصرف و دامنه ی آن را معین سازد. به همین سبب، خداوند انتحار را منع کرده است، در نتیجه، کسی حق ندارد تن خود را نابود کند. این وظیفه و تکلیف هر مسلمان است که از بدن خود چون امانتی الهی و ودیعه ای خدایی نگه داری کند و در آن تصرفات نادرست نکند. به همین سبب، شبیه سازی انسانی که نوعی تصرف مالکانه در بدن است، ممنوع و غیر اخلاقی است. هنگامی که ما حق تصرف در بدن خود را نداریم، به طریق اولی حق تصرف در جسد دیگران را نخواهیم داشت. این چکیده ی استدلالی است که کسانی مانند منور انیس احمد، کارشناس مهندسی ژنتیک و سردبیر پیایند اسلامی (Islamica Periodica)، در میان اهل سنت مطرح می کنند. (18) طبق تقریر ریاض احمد عوده الله: «مالکیت جسد از آن انسان نیست، بلکه از نظر مسلمان، جسد ودیعه ی خداوند عزوجل نزد اوست. بنابراین نه ملک اوست، و نه کالایی است قابل تصرف.» (19) گفتنی است که محمدمهدی شمس الدین، از عالمان شیعه، نیز همین استدلال را پیش می کشد. (20) این دلیل را با تقریر اندکی متفاوت تر می توان جزو دلایل کلامی یا حتی فقهی برشمرد.پنج. نابودی جنین های ناخواسته
نصر فرید واصل این دلیل را با عبارات عاطفی خاص و جهت دار و حزن آوری تقریر می کند و بر آن است که شبیه سازی انسانی موجب پیدایی جنین های دفورمه و بدقواره می شود. در این حالت به احتمال قوی همین که شبیه سازی کنندگان متوجه شدند جنین شبیه سازی شده دارای ویژگی های مطلوب آنان نیست، همان طور که کالاهای فاقد ویژگی های مطلوب نابود می گردند، آنان را نابود می سازند. حال در این صورت چه کسی برای آن بیچارگان اندوهناک می شود؟ پدری که سلول را فروخته است و نمی داند که به چه سرنوشتی دچار شده؟ یا مادری که رحم خود را اجاره داده و پس از تولد نوزاد را به حال خود گذاشته و در پی مشتری دیگری برای رحم خودش است؟ یا پدری که سلول را خریده و رحم را اجاره کرده است؟ یا آن زنی که از سلول شوهر باردار شده و می داند که از بانک سلول خریداری شده است و از خود شوهرش نیست؟ (21)پی نوشت ها :
1. استادیار موسسه ی آموزش عالی ادیان و مذاهب و دانش آموخته ی
حوزه ی علمیه.
2.اسلامی، شبیه سازی در آیین کاتولیک، ص 56.
3. اسلامی، شبیه
سازی انسانی از دیدگاه کلامی اهل سنت، ص 88.
4. اسلامی، شبیه سازی از دیدگاه
شیعه، بررسی چهار دیدگاه، ص 8.
5. شبیه سازی انسانی از دیدگاه فقه اهل سنت، ص
74.
6. [اسراء/70] مجله مجمع الفقه الاسلامی، ص 418.
7. برزنجی، عملیات
اطفال الانایب و الاستنساخ البشری فی منظور الشریعه الاسلامیه، ص 102.
8. عوده
الله، همان، ص 136.
9. الترکی، همان.
10. الدمرداش، الاستنساخ قنبله العصر،
ص 92.
11. حمیش، قضایا فقهیه معاصره، ص 223.
12. محمدحسین، فضل الله،
الاستنساخ جدل العلم والدین و الاخلاق: صص 126-127.
13. عوده الله، همان، ص
171.
14. همان، ص 99.
15. العوضی، رؤیه اسلامیه لبعض المشکلات الطبیه
المعاصره، ص 125.
16. اسلامی، دروغ مصلحت آمیز، بحثی در مفهوم و گستره آن، ص
178.
17. غنیم، الاستنساخ و الانجاب، ص 147.
18. المرکز الاستشاری للدراسات
و التوثیق، الاستنساخ الجینی، اخلاق علم الاحیاء، ص 10.
19. عوده الله، همان، ص
190.
20. مرکز الدراسات و الابحاث الاسلامیه- المسیحیه، الاستنساخ بین الاسلام
و المسیحیه، ص 133.
21. العوضی، همان، ص 439.
چالش های اخلاقی شبیه سازی انسانی (2)
یک. نقض کرامت ذاتی انسان
جدی ترین دلیل اخلاقی بر ضد شبیه سازی انسانی، در میان تقریباً همه ی مخالفان، آن است که این کار کرامت انسان را نقض می کند و او را در حد حیوانات فرو می کشد. این دلیل نیازمند تأملات جدی زیر است:پی نوشت ها :
1. عوده الله، همان، ص 136.
2. این اعلامیه در 16 اکتبر 2003
به تصویب سی و دومین کنفرانس عمومی یونسکو رسیده و دارای 27 ماده است. برای آشنایی
با مفاد این اعلامیه، ابعاد و نگرش اسلامی به آن، نک: «اعلامیه بین المللی داده های
ژنتیک انسانی: دغدغه ها، رویکردها و سازگاری آن با دیدگاه های اسلامی، رحیم نوبهار،
نامه مفید، شماره 46، بهمن و اسفند 1383ش، ص 1.
3. اعلامیه بین المللی داده های
ژنتیک انسانی، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو (این اعلامیه با
اکثریت آرا در تاریخ 16 اکتبر 2003 م. به تصویب سی و دومین کنفرانس عمومی یونسکو
رسیده است.)
4. عباسی، مجموعه کدهای اخلاق پزشکی: ص 11.
5. King, medical
ethics: Encarta
6. See: medical ethics, William Rudick, in Encyclopedia of
Ethics, Ed. Lawrence C. Becker, Charlotte B. Becker, New York, Routlege, 2001,
V.2.P. 1063; Health Care Ethics: Principes & Problems, Thomas M. Garrett,
Harold W. Baillie, Rosellen M. Garrett, New Jersey, Prentice Hall, 1993, P.28
& Principles in Bioethics, The Nathanaiel Centre The New Zealand Nathaniel.
org.nz. Catolic Bioethics Cetre. Available at:
7. for instance see: consent
entry in Encyclopedia of Ethics, V.1.P. 299.
8. الکمرکز الاستشاری، همان، ص
11.
چالش های اخلاقی شبیه سازی انسانی (3)
دو. ایجاد انسان های درجه دوم
طبق این دلیل، شبیه سازی انسانی به ایجاد انسان های درجه دوم می انجامد، پس غیر اخلاقی است. در نقد این دلیل، چند نکته گفتنی است.سه. استفاده ی ابزاری از انسان ها
این دلیل نیز در تحلیل نهایی، ناپذیرفتنی و غیر وارد است. اگر هم پذیرفتنی باشد، مشترک الورود است. در نقد این دلیل نکات زیر گفتنی است.پی نوشت ها :
1. نک: عاملی، تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، ج20،
ابواب مقدمات نکاح، ص 27.
2. العوضی، همان، ص 125.
3. عوده الله، همان، ص
99.
4. المرکز الاستشاری، همان، ص 33.
5. بنس، من یخاف الاستنساخ البشری، ص
33.
6. همان، ص 34.
7. همان، ص 117.
8. First Test Tube baby
Encarta,born.
9.بنس، همان.
10. عوده الله، همان، ص 134.
11. الدمرداش،
همان، ص 68.
12. عوده الله، همان، ص 137.
13. غنیم، همان، ص 247.
14.
گیدنز، جامعه شناسی، 212.
15. برای توضیح بیشتر درباره ی این جنبش، تاریخچه ی
آن و آموزه هایش نک:
Psychology, John W.Santrock, Mc Graw-Hill, 2003, P.10;
Psychology; the science of behavior, P.15-16.
16. Colman, A Dictionary of
Psychology:83-4.