جورواجور و هنر خانه داری در وبلاگ گوناگون

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی،نانو تکنولوژی، عکس، مقاله

جورواجور و هنر خانه داری در وبلاگ گوناگون

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی،نانو تکنولوژی، عکس، مقاله

هنر آشپزی

هنر آشپزی 

پذیرایی از مهمانان هنر جالبی است مانند تنظیم ست تآتر و کدبانوی خانه هنرمندیست که کار گردانی این سن را بر عهده دارد. همانطور که کارگردان یک نمایش موظف است موضوع و بازیکنان و دکور آن نمایش را در نهایت دقت در نظر بگیرد و هماهنگ نماید,خانم خانه یا دعوت کننده مهمانی هم باید همان نقش را ایفا کند و همان هنر را بکار ببرد.
نوع غذاها , نظم و ترتیب و هماهنگی ((منو)) انتخاب آشامیدنی ها همان دقت و مواظبت وهمان موشکافی و ظرافت را لازم دارد که دکور و تزیین میز و حسن استقبال و آمادگی برای پذیرایی و خدمت به مهمانان . ارزش پذیرایی و مهمانداری به اندازه ارزش هدیه ایست از دوستی به دوستی تقدیم میگردد . مدعوین هر قدر یکدل و نزدیک باشند میزبان نباید از انجام وظایف لازمی که موجب آسایش و راحت آنهاست درباره ایشان خودداری کند.

هر چند پذیرایی امروزه رو به سادگی میرود ولی این دلیل آن نمی شود که در این باب قواعد اساسی و نکات و اصول لازم الرعایه مورد توجه قرار نگیرد. ادب و احترام به مهمانان هیچگاه مطلب بی فایده ای نیست , هر چند نسبت به نزدیکترین آشنایان و دوستان باشد و در هر حال برای پذیرایی ها باید آمادگی قبلی داشت تا بتوان بیشتر وقت و هم خود را وقف میهمانان نمود .
محیط پذیرایی از هزاران موضوع محسوس و نا محسوس تشکیل میشود و چون همه از لحاظ اهمیت به حقیقت در یک سطح و پایه اند نوعی همچشمی نهانی میانشان هست باصطلاح با هم مسابقه میدهند . بهمان اندازه که در نوع غذا و نوع سرویس و تزیین میز دقت کافی بکار برده میشود , ذوق و سلیق و تجانس و آسایش مهمانها و همچنین تناسب وسعت محل پذیرایی و تعداد مدعوین باید کاملآ در نظر گرفته شود و اینجاست که هنر و ذوق و استعداد کدبانوی خانه یا میزبان باید دخالت کند یعنی خود را بجای دیگران بگذارد .
متآسفانه ذائقه مشخص اغلب میهمانها همیشه ناشناخته است ولی لااقل موقعیت مهمانان , سن , شغل و ملیت آنها را میتوان شناخت و طرز پذیرایی و نوع غذا را با آنان تطبیق داد .
باید دقت کرد ظروف و اشیایی که در میهمانیها بکار میرود با هم جور باشند و در پذیرایی های که از وسایل و ظرف های عتیقه و گران قیمت استفاده می شود باید از بکار بردن اجناس و ظروف کم ارزش و معمولی خودداری شود . اگر زیبایی و تناسب ظروف و سایر لوازم پذیرایی را در نظر نگیریم غذای تمام شده مثل این است که اصولآ شروع نشده است.


www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌


برای جلوه بیشتر بخشیدن میتوان اطراف سفره را نیز با چند ساقه از گل های شاداب و با طراوت زینت داد , به شرط اینکه سطح و اطراف میز از گل انباشته نشود و سفره تبدیل به ویترین گلفروشی نگردد.عطر و بوی گلها را نیز باید در نظر گرفت که در نهایت ملایمت باشد و عطر غذاها را از بین نبرد و هوای اطاق را سنگین نکند.
نور و رنگ چراغها را هم باید مد نظر قرار داد , نوری که از بالا به میز می تابد باید گرم و ملایم باشد تلالو، و درخشندگی خیره کننده بهتر است مستقیمآ به میز نتابد.
طرز چیدن میز و پذیرایی در ساعات مختلف فرق میکند و بستگی به موقعیت اشخاص و انواع غذا دارد .
نکته قابل توجه این است که روی میز را در صورت استفاده از سفره در هر یک از ساعات پذیرایی بهتر است با پارچه نرمی مانند ماهوت و امثال آن پوشانید بطوریکه فقط سطح میز را بپوشاند و ار اطراف آن آویخته نشود . این عمل از ایجاد صدای بهم خوردن ظروف و کارد و چنگال می کاهد و در صورتیکه از دستمالهای زیر بشقاب وشمن دوتابل(دستمال های مخصوص بلندی که از نوع زیر بشقابی و بدرازا وسط میز می افتد) بجای سفره استفاده میکنیم باید چوب میز از نوع ارزنده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد