جورواجور و هنر خانه داری در وبلاگ گوناگون

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی،نانو تکنولوژی، عکس، مقاله

جورواجور و هنر خانه داری در وبلاگ گوناگون

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی،نانو تکنولوژی، عکس، مقاله

بمب های اتمی، دایناسورهای قرن بیست و یکم

بمب های اتمی، دایناسورهای قرن بیست و یکم

به مناسبت 7 اوت سالگرد انفجار بمب اتمی بر فراز شهر ناکازاکی ژاپن (1945)18 مرداد امسال مصادف با 9 اوت است سالروز انفجار مهیبی که طی آن شهر ناکازاکی ژاپن به تلی از خاک تبدیل شد .60 سال پیش یعنی سال 1945 میلادی ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم اقدام به فرو ریختن دو بمب اتمی بر فراز شهرهای هیروشیما و ناکازاکی کرد که تنها در کمتر از 10 ثانیه 14 هزار انسان بی دفاع در هیروشیما به خاک وخون کشیده شدند .بمب اتمی " پسرک کوچک" که در هیروشیما در تاریخ 6 اوت 1945 منفجرشد جان 140هزار انسان یعنی نیمی از اهالی این شهر راگرفت و دومین بمب اتمی به نام " مرد چاق " که سه روز بعد یعنی 9 اوت در ناکازاکی رها شد پس از انفجار و ویرانی این شهر 70 هزار نفر کشته بر جای گذاشت .بله، درست 60 سال پیش دراین ماه جهان فیزیک و دنیای سیاست در یک راه مشترک گام بر داشتند و نتیجه این رابطه شوم هرگز از یادها نمی رود که چگونه انسان های بی گناه در موج ترسناک حاصل از انفجار بمبی که معادل انفجار نزدیک به 13 هزار تی.ان.تی انرژی داشت قربانی می شوند و چند روز بعد بمبی با قدرت نزدیک به 20 هزار تن تی.ان.تی شهری را در یک چشم به هم زدن باخاک یکسان می کند.

شهر ویران شده بعد از انفجار بمب اتمی

با در نظر گرفتن نتایج زشت این واقعه ضد انسانی همچنان کشورهای در گرداگرد جهان با صرف هزینه های هنگفت با استفاده از دانشمندان و مهندسان زیادی در حال ساخت یا آزمایش جنگ افزارهای نیرومند هسته ای می باشند کشورهایی مثل ایالات متحده با توجه به این که از سال 1990 آزمایش های هسته ای خود را متوقف کرد و همچنین در کم کردن تعداد تسلیحات اتمی در زرادخانه هایش اقدام نموده است اما با این حال هنوز هزاران کلاهک اتمی را در انبارهای استراتژیک خود نگهداری می کند که امنیت جهانی را تهدید می سازد. تنها در زرادخانه های آمریکا 1000 موشک بالستیک بین قاره ای مستقر در سطح زمین (ای سی بی ام ) که نیمی از آنها شامل کلاهک هسته ای با قدرت تخریب معادل یک ونیم میلیون تن تی.ان.تی است و نیم دیگر شامل موشک های با کلاهک های سه تایی مستقلا هدف گیرنده (ام ای آر وی ) - 33 زیر دریایی مجهز به 16 یا 24 موشک با 8 تا 10 کلاهک(ام ای آر وی ) با قدرت تخریبی معادل 100 تا 50 هزار تن تی.ان.تی و 332 بمب افکن بی 52 که هرکدام دست کم چهار کلاهک با اثر تخریبی معادل یک میلیون تن تی.ان.تی را حمل میکند و حدودا 10000 کلاهک دیگر در گستره قدرت تخریبی 3537 میلیون تن تی.ان.تی است (آمار مربوط به سال 1988 میلادی است )همچنین میراث به جا مانده از فعالیت هسته ای شوروی سابق که برای کشور روسیه به ارث مانده است شامل 7741 کلاهک اتمی است که جمعا معادل 6618 میلیون تن تی.ان.تی قدرت تخریب دارد.جنگ افزارهای اتمی همین دو کشور کافی است برای نابودی هر انسان معادل 2000 کیلو گرم تی.ان.تی اختصاص دهند ،ترسناک تر از آن کشور هایی است که بطور فزاینده به تکنولوژی ساخت این سلاح ها دست می یابند و تعداد آنها از پنج کشور آمریکا ? چین ? فرانسه ? روسیه و انگلستان اکنون به هشت و با در نظر گرفتن شواهدی به 9 کشور رسیده است که شامل هند ? پاکستان ? اسرائیل و نهایتا کره شمالی است .
کوفی عنان در مراسمی که به مناسبت سالروز بمباران اتمی هیروشیما بر پا شده بود گفت :
جهان از زمان بمباران هیروشیما پیشرفت چندانی در راه جلوگیری از گسترش جنگ افزارهای هسته ای نکرده است و امروز همه ما " هیبا کوشا " هستیم ( هیبا کوشا در زبان ژاپنی به معنای جان به در بردگان بمبارارن اتمی است )

تبعات انفجار یک بمب اتمی

اثرات انفجار یک بمب اتمی از نوع شکافت هسته ای را می توان به چهار دسته تقسیم بندی کرد
1) موج انفجار
2) تابش گرمایی
3) تابش هسته ای مستقیم
4) تابش هسته ای غیر مستقیم
*****************************

1) موج انفجار :

این اثر از انفجار بمب هسته ای موجب افزایش ناگهانی فشار هوا و سپس کاهش آن می شود که در فاصله هزار متری از محل انفجار مقدار فشار هوا به 20000 تن می رسد این فشار می تواند ساختمان های مستحکم آجری را ویران سازد و با فاصله گرفتن از محل انفجار تا شعاع دو کیلومتری ساختمان های با استحکام کمتر در اثر این موج انفجار تخریب می شوند و قطعات به جا مانده را با سرعت چند صد کیلو متر در ساعت به اطراف پرتاب می کند.

2) تابش گرمایی:

در فاصله دو کیلو متری از محل انفجار شدت تابش گرمایی معادل انفجار 20000 تن تی.ان.تی است که در زمان کمتر از دو ثانیه فاصله دو کیلو متری از محل انفجار را طی می کند و موجب آتش سوزی های شدید در ساختمان های اطراف می شود همین اثر از انفجار بمب اتمی پدیده ای به نام طوفان آتش را ایجاد می کند که در آن گرمای آتش بادهایی سوزان با سرعت 80 تا 160 کیلو متر در ساعت را بوجود می آورد.
انفجار بمب اتمی در هیروشیما موج گرمایی ایجاد کرد که حرارت آن به 4000 درجه سانتی گراد رسید و ناحیه ای به شعاع 5/4 کیلو متر را فراگرفت بمب اتمی هیروشیما که پسرک کوچک یا پسر کوچولو لقب داشت از نوع طرح تفنگی بود ،در این بمب مقدار 10 کیلو گرم اورانیوم 235 خالص (به شدت غنی شده) به کار گرفته شد،
هیروشیما بعد از انفجارکه تاثیرات ویران ساز آن تنها ناشی از شکافت 10 درصد از اورانیوم آن بود یعنی تنها یک کیلو گرم از ده کیلو گرم اورانیوم غنی شده شده در این بمب قبل از خارج شدن توده اورانیوم از حالت ابر بحرانی با انجام واکنش زنجیره ای شکافت اتم هایش دچار واپاشی شد و 9 کیلو گرم اورانیوم دیگر در تولید انرژی این انفجار شرکت نکرد.

3) تابش هسته ای مستقیم :

این اثر که ناشی از نوترون ها و پرتوهای گاما است در فاصله یک کیلو متری از انفجار بمب هسته ای سوختگی های کشنده ایجاد می کند که بلافاصله باعث مرگ افرادی می شود که در تماس مستقم با پرتوهای گاما و بارش نوترون ها ی پراکنده شده حاصل از انفجار قرار می گیرند و افرادی که در فاصله دورتر قرار دارند با دریافت دوز کمتر از این تابش های مضر دچار سرطان خون و سرطان استخوان و نقص های ژنتیکی می شوند .

4) تابش های هسته ای غیر مستقیم :

این اثر از انفجار بمب های هسته ای نوع شکافتی از واپاشی محصولات رادیواکتیو شکافت حاصل می شوند در این اثر محصولات رادیو اکتیو با عمر طولانی شکافت تبخیر شده و به صورت بارش های رادیواکتیو به روی زمین می ریزند ممکن است جمعیت هایی که دهها یا صد ها کیلو متر دورتر از محل انفجار واقع هستندتحت تاثیر این بارش ها قرار گیرند و دچار صدمات جبران ناپذیری شوند که شایع ترین آنها سرطان استخوان است.
دومی که در روز 9 اوت 1945 ناکازاکی را ویران ساخت از نوع بمب انفجار داخلی بود ، در این طرح از بمب اتمی ماده شکافت پذیر بر خلاف طرح تفنگی که اورانیوم235 است پلوتونیوم 239 می باشد ، در این نوع بمب هسته ای انفجار ماده منفجره معمولی باعث تراکم قلب پلوتونیوم 239 شده و آن را به حالت ابر بحرانی که در آن واکنش مرگبار زنجیره ای شکافت آغاز می شود می رساند . یک چکاننده در مرکز کره نوترون های لازم رابرای شروع واکنش زنجیره ای تامین می کند.
هرچه بمب شکافتی در فاصله بیشتری از سطح زمین منفجر شود اثرات زیانبار ناشی از ایجاد موج انفجار و گوی آتشین آن افزایش می یابد و تخریب در سطح وسیع تری رخ می دهد اما اگر انفجار در فاصله کمتر از سطح زمین روی دهد قدرت تخریب در یک نقطه متمرکز شده و آن مکان ویژه را با حداکثر توان ویران می سازد .از این نوع انفجار ها در نابود ساختن انبارها و تاسیسات زیر زمینی استفاده می شود.
گذشته از این نسل دوم بمب های کشتار جمعی با نام سلاح های گرما هسته ای یا بمب های همجوشی که تنها در اختیار کشورهای آمریکا و روسیه می باشد از قدرت تخریبی معادل 1000 برابر بمب های شکافتی برخوردار است . در جهانی که هنوز میلیون ها نفر در فقر و گرسنگی به سر می برند و کودکانی که در اقصا نقاط جهان از سوء تغذیه و بیماری جان می سپارند .

با زمانده انفجار اتمی ژاپن

در جهانی که شرایط بد آب و هوایی روز به روز زندگی را بر این کره خاکی سخت و سخت تر می کند هستند کشورهایی که با هزینه های چند میلیارد دلاری اقدام به ساخت سلاح های کشتار جمعی و یا توسعه انبارهای استراتژیک خود می کنند ،و این در برهه ای از تاریخ بشر اتفاق می افتد که داعیه "حقوق بشر" گوش همگان را کر کرده است به امید روزی که جهانی عاری از هرگونه سلاح کشتار جمعی داشته باشیم .
منبع:پارس اسکای
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد