جورواجور و هنر خانه داری در وبلاگ گوناگون

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی،نانو تکنولوژی، عکس، مقاله

جورواجور و هنر خانه داری در وبلاگ گوناگون

انرژی هسته ای، سلولهای بنیادین، شبیه سازی،نانو تکنولوژی، عکس، مقاله

تبدیل F32 به NTFS و برعکس

تبدیل F32 به NTFS و برعکس
1- در ویندوز XP وارد محیط داس شوید .
Start/All Programs/Accessories/Command Prompt
2- چند بار ..cd را بنویسید و Enter را بزنید تا فقط نام درایو بماند .
3- سپس یکی از فرمان های زیر را بنویسید و Enter را بزنید ( توجه :به جای :C نام درایو مورد نظر خود برای تبدیل شدن مثال:D را بنویسید . ) :
برای تبدیل FAT32 به NTFS Convert C :
/FS:
NTFS برای تبدیل NTFS به FAT32 Convert C :
/ NTFS:FS
4- سپس منتظر شوید تا درایو مورد نظر تبدیل شود .

تبدیل یک پوشه به درایو
 

این ترفند همون طور که از اسمش معلومه به این کار میاد که پوشه ای رو که بسیار مورد علاقه شماست رو به یک درایو تبدیل کنید تا سریعا در My Computer در دسترس شما باشه ، پس ترفند به درد بخوریه!
1- ابتدا دکمه Start را زده و گزینه Run را انتخاب کنید .
2- در پنجره Run عبارت Cmd را بنویسید و روی ok کلیک کنید .
3- در پنجره ای که براتون باز میشه عبارت مقابل را بنویسید :
Subst [ drive_name:
][path_of_folder ]
r به جای New_drive نام درایو جدید را تایپ کنید مثل z :
و به جای Path_Of_Folder نام پوشه ای را که میخواهید همانند درایو فرض شود را وارد کنید .
مثلا اگر میخواهید پوشه naslejavan که در درایو D قرار دارد را درایو z فرض کنید فرمان زیر را وارد کنید :
Subst z:
D:
naslejavan l
فقط یادتون باشه که مسیر را داخلقرار دهید و نام درایوی هم که انتخاب میکنید با نام درایوهای MyComputer یکی نباشد
جهت پاک کردن درایوهای مجازی که از این طریق درست میشوند میتوان از دستور زیر استفاده کرد:
Subst [Drive:
] /D

ترفندهایی که از سرویس پک 2 ویندوز XP باید بدانید
 

اگر سرویس پک 2 ویندوز XP را نسخه جدید ویندوز XP بنامیم ممکن است کمی اغراق کرده باشیم. اما سرویس پک 2 قطعا چیزی بیشتر از مجموعه Patch هایی است که اغلب عادت به دیدن آنها داریم. سرویس پک 2 هم نکات و ترفندهای خاص خود را دارد که آنها را برای شما جمع آوری کرده ایم.
SERVICE PACK 2 - یک دانلود حداقل 100 مگابایتی است. قبل از آنکه آن را دانلود کنیدبه شما اعلان می شود که BACKGROUND INTELLIGENT TRANSFER SERVICE جدید را نصب کنید، که تنها با دانلود کردن فایل های تغییر یافته دانلودهای آینده PATCH را سرعت می بخشد.
پس از نصب، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید SECURITY CENTER جدید است که موجب دسترسی آسان شما به FIRWALL ، UPDATE های خودکار و تنظیمات اینترنتی می گردد. تنظیمات ضد ویروس از اینجا قابل تغییر نیستند. SECURITY CENTER را می توان از CONTROL PANEL باز کرد.
اگر ناشر برنامه قابل اجرا قابل تشخیص نباشد، ویندوز قبل از اجرای آن به شما هشداری می دهد. این ویژگی کنترل می کند که آیا برنامه دارای امضای دیجیتالی می باشد، چیزی که بسیاری از برنامه های معتبر فاقد آن هستند. این ویژگی امنیتی جدیدی در SP2 است.
کاربران BLUETOOTH با دیدن این صفحه نمایش بسیار خوشحال خواهند شد. SERVICE PACK 2 پشتیبانی NATIVE را برای BLUETOOTH می افزاید. این صفحه نمایش OPTIONS TAB را نشان می دهد که زمانی ظاهر می گردد که APPLET جدید BLUETOOTH را در CONTROL PANEL دوبار کلیک کنید.
اضافه کردن یک دستگاه BLUETOOTH با ویزارد جدید ADD BLUETOOTH WIZARD آسان می شود. SP2 همچنین شامل پشتیبانی از 6 پروفایل استاندارد BLUETOOTH مشتمل بر PERSONAL AREA NETWORKING و DIAL-UP NETWORKING است.
علاوه بر دسترسی به SECURITY CENTER جدید، آیکن ها برای FIREWALL ، AUTOMATIC UPDATES ، BLUETOOTH و ویزارد جدید WIRELESS WIZARD و CONTROL PANEL ویندوز اضافه شده است.
اگر FIREWALL برنامه ای را پیدا کند که سعی در پذیرش ترافیک شبکه دارد، این کادر مکالمه را دریافت خواهد کرد که به شما اجازه می دهد برنامه ها را BLOCK یا UNBLOCK نمایید.
FIREWALL جدید ویندوز (که یک IPV6 FIREWALL است ) در تمامی اتصالات شبکه به طریق پیش فرض فعال می شود. شما می توانید استثناء ها را بیافزائید تا به برنامه های منحصر به فرد اجازه دهد ترافیک اینترنت را بپذیرد. FIREWALL از STATEFUL PACNET INSPECTION استفاده می کند تا مشخص کند آیا ترافیک شبکه پذیرفته یا BLOCK شده است:
اگر بسته ورودی شبکه از جانب برنامه ای در لیست EXEPTION در خواست نشده باشد، BLOCK خواهد شد.
در گذشته، اجرای FIREWALL برای اتصالات چندگانه شبکه بسیار پیچیده بود. هم اکنون می تواند FIREWALL ها را در هر اتصال شبکه از یک TAB در صفحه نمایش پیکربندی FIREWALL کنترل کنید. هر اتصال شبکه می تواند تنظیمات و لیست EXCEPTIONS جداگانه داشته باشد، بنابراین مثلا اتصال DIAL-UP شما می تواند بسیار ایمن تر از یک اتصال FIREWALL نظیر به نظیر پیکربندی شود.
کنترل AUTOMATIC UPDATE دارای یک تغییر ویژوال است، اما تنها عملکرد جدید، توانایی آشکار ساختن UPDATE هایی است که می خاهید آنها را در سایت UPDATE ویندوز پنهان کنید. ویژگی “ HIDE ” در وب سایت WINDOWS UPDATE VERSION 5 ، جدید است و برای کاهش در هم ریختگی های ویژوال موثر می باشد مایکروسافت قصد دارد UPDATE های OFFICE را توسط WINDOWS UPDATE ارائه دهد.
مایکروسافت از قبل یک POP-UP BLOCKER را به INTERNET EXPLORER افزوده است. شما می توانید رفتار آن را سفارشی کنید و زمانیکه چیزی BLOCK می شود، INFORMATION BAR در مرورگر (زیر TOOLBAR ) ظاهر می گردد POP-UP BLOCKER همچنین هر گونه دان لود کردن خودکار فایل را که با کلیک کردن ماوس آغاز نمی گردد، BLOCK می کند، اما کلیک کردن INFORMATION BAR به شما اجازه می دهد تا موقتا این رفتار را OVERRIDE کنید.
ویزارد WIRELESS NETWORK SETUP ، نصب شبکه بی سیم را در XP بسیار آسان می کند. شما می توانید تنظیمات شبکه خود را روی درایو USB FLASH ذخیره نموده، و آن را برای پیکربندی و افزودن سرویس گیرنده های بی سیم جدید بسیار ساده تر نمائید.
کنترل و نظارت BROWSER HELPER OBJECTS که در مرورگر شما نصب شده است، به واسطه وجود INTERNET EXPLORER ADD-ON MANAGER آسان تر است. در این صورت می توان مانع از کنترل های مزاحم در مرورگر شد.
اگر از AMD ATHLON 64 یا پردازنده OPTERON یا INTEL ITANIUM استفاده می کنید، ویندوز می تواند از ویژگی های DATA EXECUTION PROTECTION سخت افزاری آنها سود ببرد. این توانایی سخت افزار است که می تواند نواحی حافظه را برای ممانعت از اجرای کد اجرایی در آن نواحی، قفل کند. هدف این است که از برخی از رفتارهای خاص ویروس جلوگیری شود، رفتارهایی که به موجب آن ویروس کنترل نواحی را که متعلق به برنامه های معتبر است در دست می گیرد و در عوض کدهای مزاحم را اجرا می کند.
هم اکنون می توانید اجازه دهید WINDOWS UPDATE به طور خودکار درایو های دستگاه را زمانیکه بخش جدیدی از سخت افزار را می افزارید، جستجو کند.

تغییر آهنگ شروع ویندوز
 

قصد داریم ترفندی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید به جای پخش آهنگ خسته کننده اول ویندوز ، آهنگ مورد علاقه خودتان را پخش کنید. همچنین شما میتوانید با بهره گیری از این ترفند آهنگ قسمت های دیگر ویندوز را نیز عوض کنید.
برای این کار:
1- ابتدا اهنگ دلخواه را انتخاب میکنیم (دقت کنید که آهنگ باید کوتاه باشد)
2- سپس به پوشه ویندوز رفته و بعد به پوشه مدیا میرویم و آهنگ مورد نظر را در این پوشه کپی میکنیم.
3- بعد به Control Panel رفته و بر روی آیکون sounds and audio دوبار کلیک می کنیم.
4- درصفحه ای که باز میشود روی تب sound کلیک کرده و سپس در قسمت
Program event
مورد
start windows
را برمیگزینیم.
5- بر روی Browse کلیک کرده بر روی آهنگ مربوطه کلیک میکنیم.
6- در پایان OK را زده و خارج میشویم. از این پس هنگام شروع ویندوز آهنگ مورد علاقه شما پخش میشود.
(لازم به ذکر است که میتوانید با استفاده از این روش آهنگ های قسمت های مختلف ویندوز را نیز عوض کنیم)

تغییر مدت زمان مشاهده منوی انتخاب ویندوزها
 

هنگام روشن شدن کامپیوتر در صورتی که بر روی کامپیوتر شما 2 یا چند ویندوز نصب شده باشد ، در ابتدا و پس از روشن شدن کامپیوتر شما 2 گزینه خواهید دید که برای انتخاب ویندوز مورد نظر خود است. در پایین این قسمت هم مدت زمانی را که به صورت خودکار وارد ویندوز اولی خواهد شد را نمایش میدهد که معمولا به طور پیش فرض 30 ثانیه است. با بهره گیری از این ترفند شما می توانید این مدت زمان را تغییر و یا حذف کنید.
ابتدا به Control Panel ویندوز رفته و سپس بر روی System دوبار کلیک کنید. سپس بر روی تب advanced کلیک کرده و سومین Setting موجود در صفحه را کلیک کنید.
در پنجره باز شده شما میتوانید مقدار عدد نوشته شده در برابر Time to display list of operation system را تغییر دهید که این همان مدت زمانی است که در بالا اشاره شد.
البته دقت کنید که:
مدت زمان را بین 1 تا 999 ثانیه در نظر بگیرید.
برای آنکه ویندوز فورا بوت شود مقدار آن را برابر 0 قرار دهید.
برای آنکه سیستم تا زمانی که شما تعیین نکرده اید در همان وضعیت منو باقی بماند مقدار را برابر 1- قرار دهید.
تغییرات در مرحله بعدی راه اندازی به سیستم شما اعمال می شوند .

تغییر مکان پوشه های ویژه
 

با استفاده از این ترفند می توانید جای پوشه های Favorites ، My Documents و My Pictures را تغییر دهید. این ترفند ممکن است بسیار مفید باشد زیرا ممکن است به هر دلیلی ویندوز شما دچار اختلال گردد و محتویات این پوشه ها نیز پاک شوند پس می توانید آن ها را به درایو دیگری به جز درایوی که ویندوز در آن نصب است منتقل کنید.
برای این کار:
1- رجیستری را باز کنید.(در Run تایپ کنید regedit ) و
2- به HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders بروید.
3- بر روی پوشه مورد نظر دوبار کلیک کنید و در پنجره باز شده آدرس جای جدید را تایپ کنید.
4- کامپیوتر را رستارت کنید تا تغییرات انجام پذیرد.
 

تنظیم اتوماتیک مدت زمان روشن بودن کامپیوتر
 

با استفاده از ترفندی که به شما معرفی خواهیم کرد میتوانید سیستم تان رو طوری تنظیم کنید که مثلا پس از 1 ساعت از روشن شدن ، به صورت اتوماتیک خاموش شود. این ترفند میتواند برای افرادی که میخواهند برای فرزندشان یک زمان معین برای استفاده از کامپیوتر را تعیین کنند بسیار مفید باشد.
بدین منظور:
1-روی فضای خالی دسکتاپ رایت کلیک کنید.
2- properties رو انتخاب نمایید.
3- در پنجره باز شده به برگه Screan saver رفته و روی Power کلیک کنید.
4 - در محیط Power schemes در قسمت Turn off hard disk زمان خاموش شدن دستگاه را پس از روشن شدن تعیین کنید.

تنظیمات Recycle Bin
 

Recycle Bin قسمتی از ویندوز است که مسئولیت نگهداری فایلهای حذف شده از سیستم بصورت محلی را عهده دار است و دارای یک پنجره جهت تغییر و کنترل تنظیمات و نحوه عملکرد است که در اینجا به آن اشاره میشود:
هنگامیکه قصد حذف کردن یک فایل و یا پوشه را دارید یک جعبه محاوره ای جهت تایید حذف ظاهر میشود که شما میتوانید با طی مراحل زیر از ظاهر شدن این پیغام جلوگیری کنید:
1 - بر روی Bin Recycle کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید
2- در پایین برگه Global گزینه Display Delete Confirmation Dialog وجود دارد که بصورت پیشفرض در حالت انتخاب قرار دارد و باید آن را از حالت انتخاب خارج کنید.
Recycle Bin بطور پیشفرض یک تنظیم یکسان برای کلیه درایوها اعمال میکند که شامل درصد استفاده حجم یک درایو برای اطلاعات حذف شده میباشد. شما میتوانید با انتخاب گزینه Configure Drives independently تنظیمات هر درایو را به دلخواه تغییر دهید. بعنوان مثال شاید محتویات یکی از درایوهای شما فقط شامل چرک نویسها و فایلهای موقتی و یا اطلاعاتی باشد که اهمیتی ندارند و نیازی نیست بعد از حذف به Recycle Bin منتقل شوند تا حجم درایو را اشغال کنند. در این صورت به برگه درایو مورد نظر رفته و گزینه Do Not Move Files to Recycle Bin را فعال کنید. همچنین این امکان وجود دارد حجم مورد استفاده Recycle Bin را تغییر دهید.

جابجا نمودن پوشه‌ My Documents
 

نگهداری پوشه‌ی My Documents در یک پارتیشن جداگانه ( پارتیشنی غیر از پارتیشنی که ویندوز در آن نصب است ) شما را از دردسر فرمت‌بندی دوباره و یا احیانا از دست‌دادن اطلاعات موجود در آن نجات خواهد داد. برای این کار بر روی My Documents راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. حال Move را زده و پارتیشن دلخواه را انتخاب کنید و با کلیک بر روی Make New Folder پوشه‌ای با نام دلخواه بسازید و ok کنید. کار تمام است!

جلو گیری از اجرای خودکار سی دی ها
1.در منوی Run تایپ کنید Gpedit.msc و Enter را بزنید.
2. از لیست درختی باز شده ، مسیر زیر را پیدا کنید :
 

CamputerConfiguration/Administrative Templates/ System/Turn off Autoplay
3.بر روی Turn off Autoplay کلیک کرده واز پنجره‌ی باز شده به ترتیب Enable و CD Rom را انتخاب کرده و OK را کلیک کنید .

جلوگیری از اشغال شدن خط تلفن به هنگام استفاده از اینترنت
 

در این ترفند قصد داریم به معرفی یک روش کاربردی بپردازیم که با بهره گیری از آن میتوانید کانکشن خود را طوری تنظیم کنید که به هیچ گاه اشغال نشود ؛ بدین شکل که به هنگام تماس به خط تلفن شما ، میتوانید از اینترنت خارج شوید و پاسخ تلفن را بدهید. البته برای این کار باید خط شما قابلیت پشت خطی را داشته باشد.
بدین منظور:
1- از منوی Start وارد Control Panel شوید.
2- سپس وارد Network Connections شوید.
3- کانکشنی که با آن به اینترنت وصل میشوید را انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید ، سپس Properties را برگزنید.
4- در پنجره باز شده به تب Advanced بروید.
5- از قسمت پایین ، دکمه Settings را برگزنید.
6- در پنجره جدید باز شده دکمه Edit را بزنید.
7- باز هم در پنجره جدید ، در کادر خالی عبارت Call Waiting را وارد نمایید.
8- در پایان تمام پنجره ها را OK کرده و خارج شوید.
اکنون در صورتی که در اینترنت باشید و کسی با شما تماس بگیرد ، با پیام Call wating now active روبرو خواهید شد.
لازم به ذکر است که باید برای بهره گیری از این سرویس ، مودم شما از Voice پشتیبانی کند و اینکه سیستم های مخابراتی برخی از مناطق امکان این کار را ندارند. همان طور که ذکر شد خط شما نیز باید قابلیت پشت خطی داشته باشد.

جلوگیری از کند شدن سیستم
 

احتمالا این مشکل برای شما نیز پیش آمده است که پس از مدت زمانی کار با ویندوز XP سیستم شما به طور آزار دهنده ای کند میشود و در نتیجه مجبور به ریستارت کردن ویندوز شده اید. این موضوع در اکثر مواقع یک دلیل دارد و آن این است که هنگامی که شما در طول کار خود چند برنامه را اجرا کنید ، پس از بستن آنها ، ویندوز XP تعدادی از فایلهای dll آنرا در حافظه سیستم ذخیره میکند که این موضوع تا حدودی باعث کندی کار یا ویندوز میشود. با غیرفعال کردن این قابلیت میتوانید از کند شدن سیستم خود جلوگیری نمایید.
برای این کار:
از منوی Start به Run رفته و در محیط Run عبارت regedit را تایپ کنید تا رجیستری باز شود.
سپس به آدرس HKEY_CURRENT_USER / Software / Microsoft / Windows / CurrentVersion / Explorer بروید.
حال یک ارزش DWORD ساخته (روی صفحه راست کلیک کرده و از New ، گزینه New DWORD را انتخاب کنید)و نام آنرا به AlwaysUnloadDLL تغییر داده و مقدار آن را 1 قرار دهید.
در پایان سیستم را از نو راه اندازی کنید.
چگونه Clear Virtual Memory را در Windows XP فعال کنیم
به قسمت Administrative Tools در Control Panel بروید.حال به قسمت Local Security Policy بروید. در Local Policies قسمت Security Options را انتخاب کنید. حال این انتخاب را فعال کنید :
Shutdown :
Clear Virtual Memory Pagefile

چگونه بد سکتور را درست کنیم
 

همچنان که از عمر هارد می گذرد احتمال اشکال پیدا کردن آن بیشتر می شود پس همیشه به فکر تهیه یک نسخه پشتیبان ( Back up ) از اطلاعات مهم خود باشید تا در صورت بروز مشکل آن را بازیابی کنید. و با خیال راحت به فکر تعمیر هارد دیسک خود باشید. سیستم عامل ویندوز نرم افزارهای کمکی برای هارد دیسک همراه دارد که هارد کامپیوتر شما را اسکن می کند و در صورت بروز اشکال نسبت به رفع آن اقدام می کند.
مراحل کار در ویندوز روی My Computer دابل کلیک کنید درایوی را که می خواهید عیب یابی منید انتخاب کنید Properties را از منوی File انتخاب کنید. اکنون باید یکسری اطلاعات و مشخصات از این درایو در منوی Properties ببینید. تب Tools را انتخاب کنید. تکمه Check Now را از قسمت Error Checking کلیک کنید. بسته به ورژن ویندوز خود گزینه thorough یا Scan for and Attempt of Recovery Bad Sector را انتخاب کنید. روی ریستارت کلیک کنید. اکنون سلامت هارد دیسک شما چک می شود در پایان باید گفت که نرم افزارهای مفید زیادی برای عیب یابی و تعمیر هارد دیسک ها وجود دارد که بهتر و قوی تر از نرم افزار استاندارد ویندوز عمل می کنند ولی قبل از اینکه مشکلی برای هارد دیسک شما پیش بیاید باید آن را نصب کرده باشید.

حذف سرچ های اضافه در موقع نصب ویندوز و صرفه جویی در وقت
 

is / نصب ویندوز بدون چک سیستم
in / نصب ویندوز بدون تنظیمات شبکه
iw / نصب ویندوز بدون تایید کپی رایت iw
iq / نصب ویندوز بدون چک سالم بودن ساختار دایرکتوری
id / نصب ویندوز بدون چک فضای خالی موجود در هارد دیسک
مثلا فرمان setup/is/in/iw/iq/id همه اعمال فوق را با هم انجام می دهد
این فرمان در موقع نصب در داس انجام می گیر د.

حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف!
 

این اتفاق حتماً تا ب ه حال برای شما پیش آمده است قصد دارید فایل و یا پوشه ای را حذف کنید ولی با پنجره خطا مواجه میشوید. اگر شما مطمئن هستید که بر خلاف ادعای این پنجره فایل و یا پوشه مورد نظر شما در حال استفاده نیست میتوانید در اینگونه مواقع برای رهایی از این مشکل بجای راه اندازی مجدد سیستم از روشی که در ادامه آمده است استفاده کنید.
1- تمام برنامه های باز خود را ببندید.
2- Command Prompt را باز کنید.
3- Task Manager را با Right-Click کردن بر روی Taskbar و انتخاب گزینه Task Manager و یا فشردن ترکیب Ctrl-Shift-Esc باز کنید.
4- به برگه Processes بروید، Explorer.exe را انتخاب کنید و دکمه End Process را بزنید .
5- بدون اینکه Task Manager را ببندید به پنجره Command Prompt بروید.
6- در خط فرمان فایل مورد نظرتان را با دستور Del حذف کنید.
7- دوباره به Task Manager رجوع کنید در برگه Applications دکمه New Task را بزنید و Explorer.exe را تایپ ک رده و تایید کنید.

حذف و اضافه عباراتی به منوی Send To
 

همانطور که می دانید با کلیک راست بر هر فایل و شاخه ای در محیط ویندوز عبارت Send To خودنمایی می کند که توسط گزینه های این تابع شما می توانید برخی کارها را سریعتر انجام دهید مثلا بر روی دسکتاپ یک میانبر از فایل انتخابی ایجاد نمایید .
حالا جالبه بدونید که مایکروسافت امکان ویرایش این منو را به آسانی فراهم کرده .
۱) در ویندوز ۹۸ و ME به آدرس Windows\Send To \ و در ویندوز XP به آدرس زیر بروید :
Send To \نام کاربری شما\ c:
\ Documents and Settings
2) حال از هر برنامه ای که مایلید در منوی Send To ظاهر شود یک میانبر در این قسمت ایجاد کنید و از هر چه هم خوشتان نمیاد پاکش کنید
۳) به Restart هم نیازی نیست.
حل مشکل بالا نیامدن ویندوز
ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از نصب نرم افزار خاصی یا تغییری در رجیستری دیگر ویندوز XP شما بالا نمیاید. اما آیا تنها راه دسترسی دوباره نصب مجدد ویندوز است؟
خیر! راه دیگر و ساده تری هم وجود دارد که به شما معرفی خواهیم کرد.
پس از Restart کردن ویندوز در همان ابتدا کلید F8 را به طور پیاپی فشار دهید. بعد از این کار وارد منوی Windows Advanced Option میشویم. سپس بر روی گزینه ( Last Known Good Configuration (you must recent رفته و Enter را میزنیم.

حل مشکل تایپ فارسی در ویندوز XP 2000
 

ویندوزهای XP و 2000 علاوه بر پشتیبانی از استاندارد یونیکد و نمایش حروف فارسی دارای کیبورد فارسی و امکان تایپ فارسی نیز هستند . اما نحوه قرار گرفتن برخی حروف در این کیبورد ها با نسخه های ویندوزهای 98 فارسی که در ایران بسیار رایجند متفاوت است. به طور مثال برای تایپ حرف ژ در ویندوز 2000 یا XP بایستی دکمه Shift +C را فشار داد در حالیکه در ویندوز 98 فارسی این حرف با فشار کلید تایپ می شود.
نکته دیگر استفاده از کدها و شکلهای جدید برای حروف ک و ی در این ویندوزهاست.
در نتیجه متنها یا صفحات وبی که در این ویندوز تایپ می شود برای کاربران ویندوزهای 98 با مشکلاتی نمایش داده می شود به طور مثال حرف ی به صورت جدا و یا به صورت مربع دیده می شود . هرچند که کاربران ویندوزهای 98 میتوانند با نصب نسخه های جدید فونتهای معمول این مشکل را برطرف کنند اما از یک طرف این نیاز به توجه کاربر دارد و از طرفی نیز این حروف دارای کدهای جدید هستند که مشکلاتی را در نرم افزار دسک تاپ ، بانک اطلاعات ، جستجو یا مرتب سازی ایجاد میکند .
همچنین کدهای جدید این حروف در برخی کدپیجها مثل windows-1256 به صورت کد و نه حرف دیده میشود.
کاربرانی که مایلند همچنان از کیبوررد سازگار با ویندوز 98 استفاده کنند میتوانند به شیوه زیر عمل کنند .
1- ابتدا نسخه ای از کیبورد اصلاح شده را از قسمت software در سی دی 3 دریافت نمایید.
2- حال بایستی این فایل را در زیر شاخه system32 در دایرکتوری ویندوز کپی کنیم
(به طور مثال در شاخه c: windowssystem32 )
اما این سیستم عاملها دارای روشی برای محافظت از فایلهای سیستم هستند و در نتیجه به شما اجازه تغییر در این فایلها را نمی دهند و حتی اگر این فایلها را حذف کنید و یا فایل دیگری جای آن کپی کنید در کمتر از یک دقیقه نسخه اصلی فایل مجددا نصب خواهد شد.
این مسئله باعث میشود که ما نیز نتوانیم به سادگی نسخه اصلاح شده کیبورد فارسی را نصب کنیم .
برای نصب کیبورد جدید باید دستور عمل زیر را انجام دهید:
2-کامپیوتر خود را restart کنید و در ابتدای بالا آمدن ویندوز دکمه F8 را فشار دهید تا منوی انتخاب نوع اجرای سیستم عامل ظاهر شود .
در منوی ظاهر شده گزینه Safe Mode with Command Prompt را انتخاب کنید .
پس از چند لحظه صفحه ای ظاهر خواهد شد که شبیه همان صفحه سیستم عامل DOS است حالا میتوانید با استفاده از دستورات سیستم عامل داس نسخه جدید فایل kbdfa.dll را در شاخه system32 ویندوز نصب کنید.
به طور مثال اگر ویندوز شما در شاخه c:
windows است و نسخه جدید فایل kbdfa.dl را در درایو D
دانلود کرده اید دستور زیر را تایپ و اجرا کنید.
copy d:
kbdfa.dll c:
windowssystem32kbdfa.dll
3- مجددا سیستم خود را restart کنید . اگر به شیوه بالا به درستی عمل کرده باشید پس از بالا آمدن و اجرای مجدد سیستم کیبورد شما اصلاح خواهد شد. در این حالت با زدن کلید حرف ژ تایپ شده و جای دیگر حروف همچون پ نیز اصلاح خواهد شد.
بایستی توجه داشته باشید که هنگام تابپ حرف ی شکل (و البته کد) سازگار آن با ویندوز 98 تایپ خواهد شد و البته شکل جدید آن (بدون دو نقطه در زیر ) نیز با فشار کلید Shift+V تایپ خواهد شد

خواب زمستانی ویندوز
 

در ویندوز XP ، با نگه داشتن کلید Shift در پنجره Turn off computer ، د کمه Standby به Hibernate تبدیل می شود. Hibernation یا خواب زمستانی، وضعیتی است که در آن، کامپیوتر قبل از خاموش شدن، محتویات حافظه را روی هارد دیسک ذخیره میکند و یا هنگام راه اندازی مجدد، ویندوز را با همان وضعیت قبلی بالا می آورد.

نکته :
 

در صورتی که این ویژگی در کامپیوتر شما فعال نبود در control panel بر روی Power Options کلیک کنید و از زبانه Hibernate گزینه Enable hibernate support را فعال کنید.
در پشت صفحه‌ی بوت XP چه می گذرد!
وقتی کامپیوتر خود را روشن می کنید مشخصاتی همچون مدل مادربورد ، ram (در زمان restart کردن) و... به نمایش در می آید سپس نوشته ویندوز دیده می شود و در داخل کادری نقطه چینهای آبی به حرکت در می آید. حال به کمک ترفندی در ویندوز متوجه دستورات ویندوز در این زمان میگردیم. اطلاعاتی نظیر version service pack ، اندازه ram و ...
به قسمت run رفته ودستور msconfig را تایپ کرده و Enter می نمائیم.
پنجره system configuration utility نمایان می شود به قسمت boot.ini رفته و در Boot Options با علامت زدن در sos و ok کردن آن و سپس restart کردن متوجه عملکرد ها می شویم.
برای برگرشتن به حالت اولیه کافیست در system configuration utility به قسمت general رفته و normal start up-load all device drivers and services را انتخاب وسپس ok می نمائیم.

دستورات کوچک برای اجرای برنامه های ویندوزی
 

در این ترفند قصد داریم به معرفی دستوراتی بسیار جالب بپردازیم که با تایپ آنها در Run میتوانید هر یک از برنامه ها و بازی های موجود در ویندوز را اجرا کنید. در صورتی که این دستورات را به خاطر بسپرید میتوانید خود را برای همیشه از رفتن به شاخه های مختلف ویندوز راحت کنید.
بدین منظور از منوی Start وارد Run شوید و دستورات زیر را بسته به کاری که انجام میدهند تایپ کنید:
دستور control = باز کردن Control Panel
دستور sndrec32 = اجرای برنامه Sound Recorder
دستور sndvol32 = اجرای ابزار Sound Control
دستور pbrush = اجرای برنامه Paint
دستور write = اجرای برنامه Word Pad
دستور dvdplay = اجرای برنامه Windows Media Player (در صورتی که برنامه پیش فرض پخش فایلهای DVD باشد)
دستور dialer = اجرای برنامه Phone Dialer
دستور dcomcnfg = اجرای ابزار Component Services
دستور mstsc = اجرای ابزار Remote Desktop Connection
دستور nero = اجرای برنامه Nero (در صورت نصب بودن روی هارد)
دستور sol = اجرای بازی Solitaire
دستور winmine = اجرای بازی Mine Sweeper
دستور pinball = اجرای بازی Pinball
دستور freecell = اجرای بازی FreeCell
دستور mshearts = اجرای بازی Hearts
دستور spider = اجرای بازی Spider Solitaire

دستورات میانبر برای مسیرهای ویندوز
 

حتما شما نیز دوست دارید هر چه سریع تر با رایانه خود کار کنید. یکی از راه های افزایش سرعت کار با کامپیوتر و دستیابی زودتر به اطلاعات ، استفاده از دستورات میانبر خاصی است که با استفاده از آنها میتوانید تنها با تایپ یک عبارت ، به یکی از مسیرهای موجود در ویندوز دست یابید. کافی است این دستورها را در Run ویندوز و یا Adress Bar موجود در My Computer تایپ کنید.
My Computer را باز کرده و در قسمت Adress این دستورات را تایپ کنید.
یا از منوی Start به Run رفته و در محیط Run به تایپ این دستورات بپردازید.
دستور % SystemRoot % پوشه ویندوز شما را باز میکند. مثلا اگرویندوزتان را در درایو D نصب کرده باشید ، آدرسی که باز میکند این است:
D:/WINDOWS
دستور % ProgramFiles % برای باز کردن پوشه Program Files به کار میرود.
دستور % windir % نیز پوشه Windows را باز میکند.
دستور % UserProfile % پوشه کاربر جاری را باز میکند . مثلا اگه ویندوز در درایو D نصب شده باشد ، آدرس روبرو را باز میکند :
D:/Documents and Settings/UserName
دستور % AppData % پوشه D:
/Documents and Settings/UserName/Application Data را باز میکند. این پوشه در بردارنده تنظیمات و داده های مربوط به برنامه ها است.
دستور % Temp % و % TMP % پوشه فایلهای موقت کاربر جاری را باز میکند .
دستور % SystemDrive % درایوی که ویندوزتان در آن نصب شده باشد را باز میکند.
دستور % CommonProgramFiles % پوشه D:
/Program Files/Common Files را باز میکند. این پوشه فایلهای به اشتراک گذاشته توسط دیگر برنامه هاست.
دستور % AllUsersProfile % پوشه D:
/Documents and Settings/All Users را باز میکند. این پوشه فایلهای تمام کاربران است.

دوازده گام جهت بهبود پایداری ویندوز
 

مطمئنأ شما هم دوست دارید ویندوزی را که نصب میکنید برای مدت طولانی به سلامت در اختیار داشته باشید. قصد داریم 12 ترفند ویژه برای بیشتر کردن طول عمر ویندوز به شما معرفی کنیم که با عمل به آنها میتوانید پایداری ویندوز خود را تضمین کنید.
1- همیشه ویندوز را از پایه نصب کنید :
ارتقاء از نسخه قبلی ویندوز آسانتر و سریعتر می باشد اما دیر یا زود شما بهای این راه میان بر را با مشکلاتی نظیر عدم پایداری ویندوز خواهید پرداخت پس بهتر است وقت بیشتری گذاشته تا از مشکلات بعدی نجات پیدا کنید.
2- در مورد خرید سخت افزار مرغوب خساست به خرج ندهید :
کارآیی سیستم شما به کیفیت اجزاء و قطعاتی است که در آن به کار رفته است با پرداخت مبلغ اندکی بیشتر می توانید تفاوت محسوسی در پایداری سیستم خود بیابید از خرید RAM ،منبع تغذیه ، دیسک سخت، سی دی رام ، کارت گرافیک ، کارت شبکه و سایر قطعات با مارکهای ناشناخته خودداری کنید این قانون در مورد ادوات جانبی نظیر پرینتر ، اسکنر ، موس نیز صدق می کند. راه اندازهای سیستمی که بد نوشته شده باشند یا نرم افزارهائی که به صورت عمومی نوشته شده و خاص یک سیستم نمی باشند ، باعث خرابی شما خواهند شد برای ویندوزهائی نظیر 2000 و xp قبل از خرید مطمئن شوید که سخت افزار شما در لیست سازگاری سخت افزاری مایکروسافت موجود باشد .
3- راه اندازهای سیستمی قدیمی را در ویندوزهای جدید استفاده نکنید :
هنگامیکه سیستم جدیدی را می خرید نگهداری پرینترها و اسکنرهای قدیمی وسوسه انگیز به نظر می رسند در صورتیکه سازنده سخت افزار راه انداز جدیدی را ارائه نکرده باشد ریسک نصب راه انداز قدیمی را انجام ندهید حتی اگر سخت افزار موجود با آن کار کند می توانید در اینترنت بدنبال راه اندازهای جدید بگردید و یا از راه اندازهای خود ویندوز استفاده کنید این تجربه شخصی من است که سازندگان سخت افزار معمولا جهت محصولات گرانقیمت خود راه انداز جدید ارائه کرده و برای محصولات ارزان قیمت راه انداز جدیدی ارائه نمی دهند .
4- قبل از نصب نرم افزار جدید آن را ارزیابی کنید :
تا جائی که امکان دارد فقط نرم افزارهای نوشته شده برای سیستم عامل خودتان را استفاده کنید. ویندوز 2000 و xp دارای شیوه سازگاری برای پشتیبانی نرم افزارهای سیستم عامل های پیشین هستند اما من توصیه می کنم هر زمانی که توانستید نرم افزارهای خود را به روز کنید. از نرم افزارهای قدیمی که تاثیر مستقیم روی سخت افزارهائی نظیر دیسک سخت ، اسکنر و غیره دارند استفاده نکنید همچنین هنگام دریافت نرم افزارهائی از قبیل اشتراک افزارها ،محافظ صفحه نمایشها ، بازیها و غیره احتیاط کنید. اگرچه امتحان نرم افزارهای اشتراک افزار و رایگان لذت بخش به نظر می رسند اما اکثر آنها بسیار ضعیف نوشته شده اند و سیستم عامل را دچار مشکل می سازند . فقط از سایتهای قابل اطمینان نرم افزار بگیرید نرم افزارهایی که ضعیف نوشته می شوند سبب مشکلات زیادی می شوند. مثلا درست از روی کامپیوتری که نصب شده اند برداشته نمی شوند و یا ممکن است در رجیستری سیستم عامل تغییراتی ایجاد کنند که باعث کاهش کارآئی سیستم عامل شما شوند اگر دوست دارید نرم افزارهای مذکور و یا نرم افزارهای نسخه بتا را تست کنید از نرم افزارهایی مانند VMWARE یا Virtual Pc جهت شبیه سازی محیط ویندوز استفاده کنید.
5- تنظیمات خارج از قاعده را روی سیستم خود انجام ندهید :
هنگامیکه کاربران در کار با سیستمهایشان ماهر تر می شوند وسوسه دستکاری در تنظیمات سیستم عامل نظیر دستکاری در رجیستری آنها را تهدید می کند این تنظیمات ممکن است به ظاهر کارآیی UPS سیستم شما را اندکی بالا ببرد اما در حقیقت باعث به دردسر افتادن شما می شود.
6- همیشه از برق اضطراری استفاده کنید :
بسیاری از مردم فکر می کنند که یک کامپیوتر ۸۰۰ هزارتومانی را فقط باید به دو شاخه برق بزنند و آن را روشن کنند . در مورد حفاظت کامپیوتر خود در برابر تغییرات ولتاژ ، خساست به خرج ندهید . بجای اینکه یک محافظ برق معمولی برای کامپیوتر خود بخرید من توصیه می کنم از یک سیستم برق اضطراری ( UPS ) استفاده کنید که علاوه بر قدرت محافظت بالاتر و تعدیل ولتاژ در صورت بروز اشکال میتواند تا مدت کوتاهی کامپیوتر شما را روشن نگاه دارد و شما فرصت دارید اقدامات لازم را انجام دهید .
7- سیستم خود را از لحاظ نرم افزاری به روز نگاه دارید :
بروزرسانی ویندوز راه آسانی جهت استفاده از آخرین اصلاحیه های ویندوز است . زمانیکه من این وصله ها را نصب می کنم حدود یک یا دو هفته صبر می کنم تا ببینم که این وصله ها مشکلات را حل می کند یا باعث مشکلات جدیدی می شود چون این وصله ها مانند سرویس پک ها با دقت زیاد تست نمی شوند و غالبا در مدت زمان کوتاهی عرضه می شوند .
8- رجیستری سیستم عامل خود را کاملا تمیز نگاه دارید:
مایکروسافت در ویندوز 98 از ابزاری بنام RegClean استفاده می کرد که کل رجیستری را جستجو کرده ، مشکلات آن را یافته و آنها را برطرف می کرد . در حال حاضر من از ابزاری بنام RegVac استفاه می کنم که معمولا ماهی یک بار از آن استفاده کرده و کلیه مشکلات رجیستری سیستم من را برطرف می سازد .
9- با نرم افزارهای جاسوسی مقابله کنید :
نرم افزارهای جاسوسی برنامه هایی هستند که استفاده های شما از کامپیوترتان را کنترل و ضبط کرده بدون اینکه شما کوچکترین اطلاعی از این موضوع داشته باشید . معمولا کاربران با نصب برخی از نرم افزارها و یا بازدید از بعضی از سایتها به این نرم افزارهای جاسوسی آلوده می شوند . بعضی از این نرم افزارهای جاسوسی سایت خود را بعنوان سایت خانگی شما قرار می دهند ، برخی باعث نمایش صفحات تبلیغاتی بدون اجازه شما می شوند و برخی دیگر اطلاعات شخصی شما را جمع آوری کرده و به آدرسهای مشخص شده می فرستند.
10- سیستم خود را امن سازید :
در سالهای اخیر بحث ضد ویروسها ، دیواره های آتش ، رمز نگاری و دیگر راهکارهای امنیتی تبدیل به موضوع مهم و قابل توجهی شده است ولی با این حال هنوز هم هزاران سیستم نا امن وجود دارد . ضدویروسها نیاز به این دارند که همواره بروز باشند ، کاربرانی که از اینترنت استفاده می کنند احتیاج به دیواره آتش دارند ، شبکه های بی سیم باید رمزنگاری شوند ، تنظیمات امنیتی مرورگر شما باید افزایش یابد و پیوستهای نامه های الکترونیکی ناشناس هرگز باز نشود .
11- از نام کاربری Administrator برای کارهای روزانه خود استفاده نکنید :
اگر چه استفاده از نام کاربری Administrator ممکن است به ظاهر اشکالی نداشته باشد ولی باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای سیستم شما خواهد شد چرا که هر برنامه ای با نام کاربری Administrator قادر به انجام کارهایی است که ممکن است امنیت سیستم شما را به مخاطره بیندازد پس از حساب Administrator برای انجام کارهای روزمره استفاده نکنید و از دستور Run As برای اجرای برنامه هایی که احتیاج به حقوق دسترسی Administrator دارند استفاده کنید .
12- محیطی سالم برای کامپیوتر خود فراهم کنید :
در سالهای اولیه استفاده از کامپیوترها ، ما آنها را بسیار ناز پرورده بار آوردیم. استفاده از روشهای تصفیه هوا ، اتاقهای عاری از گردوغبار ، کفپوشهای ضدغبار ، همه و همه بیانگر این موضوع است . امروزه ما روشی خلاف روش اولیه را در پیش گرفته ایم . ایستگاه های کاری و سرورها غالبا در زیر میزها قرار داده شده اند یعنی درست جائیکه به علت بسته بودن محیط و عدم تهویه مناسب عمر قطعات کاهش می یابد . منابع تغذیه معمولا پیش از سایر قطعات خراب می شوند بدنبال آن دیسکهای سخت دچار مشکل می شوند . در برخی سیستمها بالا رفتن بیش از حد دمای CPU باعث خاموش شدن سیستم شده و اگر همین طور ادامه یابد ممکن است منجر به سوختن CPU شود . میدانهای مغناطیسی قوی به اطلاعاتی که بر روی دیسک سخت شما ذخیره شده است صدمه می زند . به هر حال با رعایت نکات فوق شما می توانید خرابیهای سخت افزاری را به حداقل برسانید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد